Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
TH

Naše sídlisková ZŠ v minulosti právě pro děti z problematického prostředí udělala, že hodiny druhého jazyka rozdělila mezi ČJ a první jazyk a tím dotyčným umožnila se zlepšit v tom, s čím měli problémy.

Pak přišli chytrolíni z inspekce a zakázali to, protože všichni musí umět dva jazyky. Výsledek na sebe nedal dlouho čekat. Tam kde nastalo zlepšení v ČJ a 1. jazyce, se po půl roce vše vrátilo k mizérii v ČJ i obou cizích jazycích.

A pokud jsem správně četl, nikdo neplánuje ZRUŠIT výuku druhého cizího jazyka, plánuje se zrušit POVINNOST výuky druhého cizího jazyka. To je docela solidní rozdíl.

17 0
možnosti
TN

Ono asi dost záleží na tom, v jaké sociální bublině se člověk pohybuje.

Já se teda pohybuji leckde, nejen mezi lidmi, pro něž je vzdělání samozřejmostí.

A pořád si myslím, že je více než dost děcek, pro které je výuka dvou cizích jazyků kontraproduktivní.

Kdo je schopný, vzdělavatelný, ambiciózní, motivovaný, ať rve do sebe kromě dalšího vzdělávání 2-3 cizí jazyky horem dolem.

A jsou celé lokality totálně nemotivovaných rodin, kde děcka volí mezi podporou v nezaměstnanosti a dělnickou profesí a už čeština je pro ně cizím jazykem. (A to myslím opravdové Čechy, kteří si ani nepřečtou noviny a je jim to jedno.)

Česky neumí, anglicky neumí a je jim to úplně, buď se rozvíjí v něčem jiném, nebo se nerozvíjí vůbec v ničem. Těm je druhý cizí jazyk někde a vůbec nic jim ty dva roky předstírání učení ruštiny nebo němčiny nic nedají.

12 0
možnosti
AD

Obávám se, pane Zdechovský, že Váš názor zůstane, navzdory faktům, která v článku zmiňujete, ojedinělým.

Problém je celospolečenský; začíná u všudypřítomného internetu, který snižuje schopnost kritického myšlení, vnímání a improvizace.

Nesmyslný průmysl dabingu umrtvuje v masách konzumentů ty schopnosti či nadání, které tam původně mohly být a málokoho napadne, že odtud také vítr vane.

Pokračujeme tragickou výukou jazyků, a to jak českého, tak cizích. Není výjimkou celá třída dětí, která se ještě v 6. třídě nedovede představit a objednat si jídlo.

Pokud tedy nemáme (a opravdu nemáme) kvalitní učitele Angličtiny, učení dalšího cizího jazyka samozřejmě bude pro dítě představovat problém. Ale je nutno najít skutečnou příčinu.

Zde nikomu názor nezměním.

Mohu však poukázat na fakt, že bilingvní dítě je neuvěřitelným způsobem zvýhodněno do dalšího života a že národy Skandinávie s filmy v originálním znění ovládají Angličtinu skvěle.

Není to pouze problém jazyka, ale komunikace, porozumění, představivosti, tolerance, vstřícnosti a poznání.

Pro úplnost, hovořím plynně třemi jazyky.

6 2
možnosti

Je právě otázka jestli bi a nebo multi. Všchni se tu více méně shodují, že je lepší mít kvalitní dvojjazyčnou výuku, než multijazykovou nekvalitní.

1 0
možnosti
MP

Žádný jazyk nikdo nikoho nenaučí. Každý, kdo chce/ potřebuje se ho musí naučit sám. Školství z dob Marie Terezie, které tu stále máme, by zasloužilo hlubokou reformu. Ale to, zdá se, není na pořadu dne :-). Takže se dál budou učit nesmysly, které nikdo k ničemu nepotřebuje...

8 1
možnosti
PD

pozor, tak jako každý ministr školství, i Gazdík chystá zásadní reformu. A stejně to dopadně jako vždycky

1 0
možnosti
HH

Já si tedy myslím, že je to naopak dobře...lidem stačí jen angličtina a na nižších stupník, kde to děti berou spíše jako mučení, než výhodu, tak dva jazyky jsou úplně mimo...lepší umět blbě anglicky, než devět slov ze dvou různých jazyků...

7 0
možnosti
VN

Sice platí, že kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem, ale nic se nemá lámat přes koleno. Já se například ještě učil ruštinu a ani ta mi moc nešla. Na SŠ jsem se učil němčinu, ale i když jsem se tenkrát hodně snažil, protože jsem se jí chtěl umět, tak jsem měl z ní jedinou čtyřku na vysvědčení. Přitom jsem maturoval s vyznamenáním, protože jsem maturoval z matematiky. Prostě, ne každý má na jazyky hlavu a takhle každého nutit je spíše kontraproduktivní.

12 1
možnosti
AG

Druhý cizí jazyk na ZŠ považuji za hloupost na entou.

Děti se sice dokáží učit dostatečně rychle ale aby zvládly dobře jak mateřský jazyk tak angličtinu jako základní cizí jazyk potřebují využít maximum času školou daným. Další cizí jazyk by se měly učit až po zafixování angličtiny v základní úrovni,tedy při skončení ZŠ.

9 0
možnosti
VN

Tak já si myslím, že na ZŠ by se druhý jazyk měl dětem nabízet, ale jako volitelný předmět. Ono to dost dětí zvládne a když to nebude povinné, tak budou menší skupiny a zlepší se úroveň výuky těch, kteří na to opravdu mají.

7 0
možnosti
JZ

Celá ta úvaha předpokládá, že se dítě ty jazyky naučí. Ale jazyk se v tomto podání naučit nedá, několik hodin týdně ve dvaceti lidech je stejně k ničemu, jako kdybychom jízdy v autoškole absolvovali na sedadlech autobusu a každý z nás si to na deset minut zkusil řídit. Úrovni B2 to odpovídá jen na papíře, málokteré dítě umí na takové úrovni i komunikovat a když, tak rozhodně ne že školy. A A1 druhého jazyka je už úplná zbytečnost, není třeba pálit školní čas na něco, co se naučíte i z Duolinga.

Ve škole by měla v angličtině probíhat část výuky. Třetina, polovina... Při vší účtě nejsou pedagogické fakulty tak náročné, aby bylo přednášení v angličtině přehnaným požadavkem na absolventy.

Při současné stylu výuky je zbytečný nejen druhý, ale mnohdy i první jazyk.

Ale zařadit špetku latiny (možná i s řečtinou) by skutečně neškodilo. Ne jako jazyk, jen pro pochopení, hodně věcí v mnoha oborech by s tím dávalo lidem větší smysl.

4 1
možnosti
PD

děcka nechápiu výuku v češtině, natož v cizím jazyku

8 0
možnosti
PM

Tak tohle je nesmysl. Úroveň učitelů jazyků na ZŠ je tristní a úroveň tamějších žáků je značně rozdílná. Takže vaše teze o tom, že "Znamená to dosažení pouze elementární znalosti jazyka, což by opravdu přetěžovat nemělo ani ty méně nadané žáky." neodpovídá realitě.

Mohl jsem sledovat na své dceři, která po výuce němčiny na ZŠ se na gymplu učila radši francouzštinu a nyní studuje jazykovou VŠ. A to jsme z Liberce, kousek od Německa.

1 0
možnosti
PM

A když jsme u toho "Překladače mohou sloužit jen jako záchranný kruh v nouzi. Rozhodně je nelze považovat za plnohodnotnou náhradu skutečné znalosti cizích jazyků." tvrdím, že takový Deepl.com umí překládat lépe, než takový žák základní školy svůj druhý povinný jazyk. Navíc třeba po 5 letech, kdy ho nepoužil.

2 0
možnosti
Foto

Kvůli nebezpečí Alzheimra v pozdním věku jsem se nepřinutil studovat, opakovat angličtinu z knih. Ale narazil jsem na velice kvalitní internetový kurz Duolingo a poprvé v životě mě to studium baví.

Úroveň žáků ve školách je velmi rozdílná a proto by měl být druhý jazyk nepovinný.

3 0
možnosti
  • Počet článků 678
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4414x
Tomáš Zdechovský (1979) - optimista i snílek, kterému nikdy nebylo lhostejno dění kolem sebe. Rád mění vize v realitu a realitu ve vizi. Miluje filmy Forrest Gump, Up in the air, Vrtěti psem a Thank you for smoking, Iluzionista, skupiny The Cranberries, Jelen a U2 a lidi, kteří umí říci své názory. Nezná slova "to nejde" a "to se nikdy nenaučím".

Od roku 2014 poslanec Evropského parlamentu a člen předsednictva KDU-ČSL, členem prestižního Výboru pro zahraniční věci (AFET) a Výboru pro zaměstnanost a sociální věci (EMPL), předseda parlamentní delegace pro státy Střední Asie.