Čtvrtek 26. května 2022, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 26. května 2022 Filip
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P70e68t38r 74D82r10a79p59a64l 4394501253

mám děcko v 9. ročníku, tedy mohu hovořit ze zkušeností. Druhý jazyk na ZŠ je naprostý nesmysl. Děcka neumí pořádně ten první a co hůř, neumí pořádně ani ten mateřský. Druhý jazyk je taková potěmkinova vesnice, že se jako učí, ovšem za dva roky se nenaučili vůbec nic. Zbytečná hodinová dotace, která už v tak přetíženém rozvrhu ubrala hodiny na něco potřebnějšího.A pak děcko přejde na střední školu, kde se ten jazyk nebude vyučovat.

+37/0
doporučit
2.5.2022 7:29
Foto

L25u88b94o66š 55C60h27l42u34m35s86k18ý 2910285758445

Dva povinné jazyky. A není to trochu málo? Jasně, i skladník ve šroubárně si může přečíst Ovidia v originále. Kdyby ty hodiny, věnované na druhý jazyk raději přesunuli na ten první, bylo by to užitečnější. Když slyším jak vládnou angličtinou maturanti, je to k pláči. Konečně, naše vláda, to je přímo klub lingvistů. A to jsou "vzdělanci", kteří se smáli Schillerově.

+20/0
doporučit
2.5.2022 8:27
Foto

T87o13m29á37š 55H70a61v86e45t73t58a 5643684760241

Naše sídlisková ZŠ v minulosti právě pro děti z problematického prostředí udělala, že hodiny druhého jazyka rozdělila mezi ČJ a první jazyk a tím dotyčným umožnila se zlepšit v tom, s čím měli problémy.

Pak přišli chytrolíni z inspekce a zakázali to, protože všichni musí umět dva jazyky. Výsledek na sebe nedal dlouho čekat. Tam kde nastalo zlepšení v ČJ a 1. jazyce, se po půl roce vše vrátilo k mizérii v ČJ i obou cizích jazycích.

A pokud jsem správně četl, nikdo neplánuje ZRUŠIT výuku druhého cizího jazyka, plánuje se zrušit POVINNOST výuky druhého cizího jazyka. To je docela solidní rozdíl.

+17/0
doporučit
2.5.2022 15:12
Foto

M65i83c18h35a93l 93H80u13š17á83k 2127166455805

Naprosto nesouhlasím. Ovládám 3 cizí jazyky , Němčina a Ruština jsou mi úplně k ničemu .... Kdybych se místo toho v té době raději učil matematiku nebo fyziku na pořádné úrovni, nemusel bych se to ve vyšším věku doučovat ...

+13/0
doporučit
2.5.2022 16:53
Foto

T12o61m72á57š 21N31o34v82o92t80n49ý 7171102211522

Ono asi dost záleží na tom, v jaké sociální bublině se člověk pohybuje.

Já se teda pohybuji leckde, nejen mezi lidmi, pro něž je vzdělání samozřejmostí.

A pořád si myslím, že je více než dost děcek, pro které je výuka dvou cizích jazyků kontraproduktivní.

Kdo je schopný, vzdělavatelný, ambiciózní, motivovaný, ať rve do sebe kromě dalšího vzdělávání 2-3 cizí jazyky horem dolem.

A jsou celé lokality totálně nemotivovaných rodin, kde děcka volí mezi podporou v nezaměstnanosti a dělnickou profesí a už čeština je pro ně cizím jazykem. (A to myslím opravdové Čechy, kteří si ani nepřečtou noviny a je jim to jedno.)

Česky neumí, anglicky neumí a je jim to úplně, buď se rozvíjí v něčem jiném, nebo se nerozvíjí vůbec v ničem. Těm je druhý cizí jazyk někde a vůbec nic jim ty dva roky předstírání učení ruštiny nebo němčiny nic nedají.

+12/0
doporučit
2.5.2022 14:15
Foto

J52a63n 26P16a25v90e93l 8403332148626

Teorie vs realita. Ano, je dobře, když děti umí více jazyků. Realita, měli bychom se snažit, aby umělo alespoň jeden.

Já osobně umím anglicky a španělsky. Němčinu jsem zapomněl, protože platí "use it or lose it". Když se dítko naučí základy druhého jazyka a nebudou ho používat, za pár let ho prostě zapomene. Jazyky se dají naučit i v dospělosti. Plyně. Problém bude s přízvukem, ale co se vyjadřování a chápání, není to tak velký problém

+11/0
doporučit
2.5.2022 8:16
Foto

V54á70c48l79a66v 86N59o31v15o31t38n58ý 6336592936982

Sice platí, že kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem, ale nic se nemá lámat přes koleno. Já se například ještě učil ruštinu a ani ta mi moc nešla. Na SŠ jsem se učil němčinu, ale i když jsem se tenkrát hodně snažil, protože jsem se jí chtěl umět, tak jsem měl z ní jedinou čtyřku na vysvědčení. Přitom jsem maturoval s vyznamenáním, protože jsem maturoval z matematiky. Prostě, ne každý má na jazyky hlavu a takhle každého nutit je spíše kontraproduktivní.

+12/−1
doporučit
2.5.2022 9:58
Foto

A70l52e94x 63G59r98e69g27o90r 9204112152889

Druhý cizí jazyk na ZŠ považuji za hloupost na entou.

Děti se sice dokáží učit dostatečně rychle ale aby zvládly dobře jak mateřský jazyk tak angličtinu jako základní cizí jazyk potřebují využít maximum času školou daným. Další cizí jazyk by se měly učit až po zafixování angličtiny v základní úrovni,tedy při skončení ZŠ.

+9/0
doporučit
2.5.2022 9:42
Foto

Š17á31r49k52a 57R75e63p44í22k23o62v56á 4789162303241

Měl zůstat povinné volitelný předmět, jako dřív. Volilo se třeba mezi němčinou a technickou výchovou. Za 2hod a 2 roky ve skupině i 20 žáků se naučí max prd a dva. A praxe je taková - chytřejší jdou do němčiny a méně ostré tužky v penálu do ruštiny. 2 jazyky se povinně učí pouze na gymnáziu.

+7/0
doporučit
3.5.2022 7:53
Foto

A14n91t55o30n91í33n 86P37o50l12i55c11k31ý 9880562841547

No, nevím, asi budu raději, když budou děti umět pořádně anglicky než mizerně anglicky a německy (italsky/španělsky,...)

+7/0
doporučit
2.5.2022 23:14
Foto

H41o96n10z88a 15H75r83u40š63k58a 1386420170807

Já si tedy myslím, že je to naopak dobře...lidem stačí jen angličtina a na nižších stupník, kde to děti berou spíše jako mučení, než výhodu, tak dva jazyky jsou úplně mimo...lepší umět blbě anglicky, než devět slov ze dvou různých jazyků...

+7/0
doporučit
2.5.2022 10:37
Foto

M91i48r12o85s27l55a83v 95P83a43v21l12í54č29e61k 9239327662763

Žádný jazyk nikdo nikoho nenaučí. Každý, kdo chce/ potřebuje se ho musí naučit sám. Školství z dob Marie Terezie, které tu stále máme, by zasloužilo hlubokou reformu. Ale to, zdá se, není na pořadu dne :-). Takže se dál budou učit nesmysly, které nikdo k ničemu nepotřebuje...

+8/−1
doporučit
2.5.2022 12:10
Foto

J12a46n 18Š30e34s98t25á70k 3898389749574

Přes třicet let se už učí angličtina, takže minimálně všichni skoro čtyřicátníci a mladší by měli anglicky umět. Je tomu opravdu tak?;-D Takže další jazyk ano, ovšem jen jako volitelný. Nemá cenu někoho nutit do studia jazyka, o který nemá žádný zájem.

+6/0
doporučit
3.5.2022 9:38
Foto

P94e42t31r 62H62á28j13e38k 5392703447237

Ono je to stejné jako s těmi náhubky - to, že něco není povinné neznamená, že je to zakázané. Pokud to někoho baví nebo to využije, ať se učí jazyků třeba šedesát. Pro ostatní je tady angličtina a tu rozhodně ještě pořád valná většina lidí (zejména ze školy) neovládá ani na středně dobré úrovni.

+6/0
doporučit
2.5.2022 9:08
Foto

M66a76r12t31i64n 77P50e35t71r 2644154444823

Pomáhá oddalovat nástup degenerativních onemocnění mozku.

---

A to když se budu učit něco jiného než jazyk tak to jako neplatí?

;-D;-D;-D

Pane Zdechovský proberte se.

+5/0
doporučit
3.5.2022 10:34
Foto

J28a77n 85D11o84u92š67e18k 4849255689326

Za mě nechápu ani ty základy druhého cizího jazyka. Z němčiny si pamatuji akorát tak nadávky. Ty v paměti uvíznou. Stejně je to s latinou ze střední.

Jediné jazyky které ovládám jsou ty který používám denně a i to by se se mnou mnozí přeli. :-P

+5/0
doporučit
2.5.2022 7:55
Foto

A66n98t93o29n38í47n 40D11a94n62ě56k 2955935160216

Obávám se, pane Zdechovský, že Váš názor zůstane, navzdory faktům, která v článku zmiňujete, ojedinělým.

Problém je celospolečenský; začíná u všudypřítomného internetu, který snižuje schopnost kritického myšlení, vnímání a improvizace.

Nesmyslný průmysl dabingu umrtvuje v masách konzumentů ty schopnosti či nadání, které tam původně mohly být a málokoho napadne, že odtud také vítr vane.

Pokračujeme tragickou výukou jazyků, a to jak českého, tak cizích. Není výjimkou celá třída dětí, která se ještě v 6. třídě nedovede představit a objednat si jídlo.

Pokud tedy nemáme (a opravdu nemáme) kvalitní učitele Angličtiny, učení dalšího cizího jazyka samozřejmě bude pro dítě představovat problém. Ale je nutno najít skutečnou příčinu.

Zde nikomu názor nezměním.

Mohu však poukázat na fakt, že bilingvní dítě je neuvěřitelným způsobem zvýhodněno do dalšího života a že národy Skandinávie s filmy v originálním znění ovládají Angličtinu skvěle.

Není to pouze problém jazyka, ale komunikace, porozumění, představivosti, tolerance, vstřícnosti a poznání.

Pro úplnost, hovořím plynně třemi jazyky.

+6/−2
doporučit
2.5.2022 13:29
Foto

A42n97t96o77n55í16n 42P27o73s42p87í64š30i89l 1178779801806

Odborník na všechno - brouk Pytlík Zdechovský dále obohacuje své portfolio - výuka jazyků. V europarlamentu by měl řešit důležitější věci - energokrize, omezit povolenky, zmrazit Green Deal.....

+4/0
doporučit
3.5.2022 9:02
Foto

J69i98ř85í 41Z45a86p64l53e13t11a92l 2630348902814

S argumenty podobné váhy by se dal obhájit lecjaký nesmysl. "Kdyby náhodou, tak bude mít později na čem stavět..." Sorry jako, ale ne. Povinný by měl být opravdu jen naprostý základ, zbytek volitelně.

+4/0
doporučit
3.5.2022 0:01
Foto

J94a62k94u18b 43Z40e42m52á22n63e53k 2904783291358

Celá ta úvaha předpokládá, že se dítě ty jazyky naučí. Ale jazyk se v tomto podání naučit nedá, několik hodin týdně ve dvaceti lidech je stejně k ničemu, jako kdybychom jízdy v autoškole absolvovali na sedadlech autobusu a každý z nás si to na deset minut zkusil řídit. Úrovni B2 to odpovídá jen na papíře, málokteré dítě umí na takové úrovni i komunikovat a když, tak rozhodně ne že školy. A A1 druhého jazyka je už úplná zbytečnost, není třeba pálit školní čas na něco, co se naučíte i z Duolinga.

Ve škole by měla v angličtině probíhat část výuky. Třetina, polovina... Při vší účtě nejsou pedagogické fakulty tak náročné, aby bylo přednášení v angličtině přehnaným požadavkem na absolventy.

Při současné stylu výuky je zbytečný nejen druhý, ale mnohdy i první jazyk.

Ale zařadit špetku latiny (možná i s řečtinou) by skutečně neškodilo. Ne jako jazyk, jen pro pochopení, hodně věcí v mnoha oborech by s tím dávalo lidem větší smysl.

+4/−1
doporučit
2.5.2022 9:39
Foto

V28a75š94e94k 43L81e74v 8111610206222

Pro jednoho je zbytečná i ta angličtina, pro druhého jsou i dva cizí jazyky málo. Problémem českého školství jsou papaláši jako pan Zdechovský, kteří se snaží diktovat lidem jak, co a kdy se mají učit. Až jako národ pochopíme, že vzdělání je značně individuální záležitost a nemusíme všichni umět to samé, tak se začne blýskat na lepší časy.

+3/0
doporučit
3.5.2022 11:39
Foto

J11i12t41k33a 20J17a96n81ý34r36o22v69á 6478493370556

Všeho s rozumem. Jsou lidé, kteří se cizí jazyky učí bez problému, a jsou lidé, kteří mají problém i s vlastním.

Výuka cizích jazyků v našich školách je hrozná. Děti nebaví a po letech učení kolikrát ani neumí pozdravit. Viděla jsem učebnici dítěte, které se ve škole učilo AJ druhým rokem a nedivím se. Dítě doma vyplňovalo jedno cvičení za druhým - představa školy hrou byla v tom, že mělo popsat své monstrum - aby se naučilo části těla. Tak tam popisovalo kudrnaté vlasy, oranžové ruce apod. Nešlo o mluvení, jen psát a psát. Tím se cizí jazky učí těžko. Stále se mluví o tom, že je třeba učit jinak a u cizích jazyků zvlášť a pořád se to učí stejně jako nás učili ruštinu. Prvním rokem by si děti měly spíše zvykat na zvuk, poslouchat písničky, koukat na filmy a pomalu začínat mluvit. Žádné učebnice, ale názorné ukázky. Vzít předmět a pojmenovat ho - nechat dětmi zopakovat. Postupně pomalu přecházet k mluvě. Když budou mluvit, teprve potom číst a psát. Stejně jako v životě. My začínáme čtením a psaním. Na mluvení a pochopení mluveného slova nezbývá čas.

Je líbivé a čtivé napsat, že je to krok zpět, ale nikdo neřeší, že se cizí jazyky učí opravdu špatně. Děti obvykle ten předmět nemají rády a mají s ním problémy. A také z pohledu učitele - ve skupině 30 dětí se toho opravdu nedá moc naučit. Učitelů je nedostatek, když je na škole rodilý mluvčí, je to zázrak.

Pokud má dítě problém s vlastním jazykem nemělo by začínat s cizím. Některé děti v době, kdy podle školních osnov začínají c cizím jazykem, ještě neumí pořádně číst a chápat text. A dál pokud dítě, které se učí cizí jazyk s tím má problém, nemělo by začínat s druhým cizím jazykem.

+3/0
doporučit
3.5.2022 11:12
Foto

P72a77v91e94l 85D34v76o82ř27á67k 5399565104300

Problém je jinde. Naše generace např. zvládla bez problému maturitu z matematiky a dva cizí jazyky (ruštinu a němčinu). Angličtinu si k tomu někdo přibral mimo školu.

Dnes studenti úpí, že maturitu z matiky nejde zvládnout. To ale znamená, že při jejich IQ se už nemohou druhý jazyk naučit. Nakonec se bude maturita dávat jen za minimálně 50% docházku.

Za tohoto stavu bych dal přednost intenzívnější výuce matematiky, protože finanční gramotnost (s tím související) je u nás povážlivě nízká.

+3/0
doporučit
2.5.2022 17:47
Foto

J61o42s96e30f 38B39á21r87t52a 7460932958946

Kvůli nebezpečí Alzheimra v pozdním věku jsem se nepřinutil studovat, opakovat angličtinu z knih. Ale narazil jsem na velice kvalitní internetový kurz Duolingo a poprvé v životě mě to studium baví.

Úroveň žáků ve školách je velmi rozdílná a proto by měl být druhý jazyk nepovinný.

+3/0
doporučit
2.5.2022 9:09
Foto

J16a51k77u49b 81K14n74e78c71h27t20o96v44s83k34ý 3540116881382

Realita je taková, že drtivá většina žáků druhý jazyk prsotě nikdy pořádně nevyužije a ani se ho na ZŠ dobře nenaučí. Měl by zůstat volitelný jako např v USA a jejich volitelné předměty, které jsou pro žáky motivací se učit.

+2/0
doporučit
2.5.2022 19:40
Foto

O77n76d20ř20e82j 49Š73r28u37b71a81ř 1925611145626

Ano, clovek by mel umet anglicky, rusky, cinsky a arabsky ;)

+2/0
doporučit
2.5.2022 9:05
Foto

P81a10v68e53l 23C90h33m36e44l39í44k 5195905268975

Pan Zdechovský dokazuje, že nemá o školství ani ponětí. Jinak by totiž věděl, že více jak polovina žáků a studentů (mimochodem dokonce i stejná část dospělé populace!) nemá dostatečně zvládnutý svůj mateřský jazyk - slovem, písmem, pochopením textu. Trvat proto na tom, aby se za takové situace nadále povinně vyučovaly ještě 2(!) cizí jazyky, je proto naprosto absurdní a kontraproduktivní.

Potíž je mimo jiné (a možná především) v tom, že výuka mateřského jazyka je na našich školách dlouhodobě poddimenzována, což se ve svém důsledku promítá i do znalostí všech dalších vyučovacích předmětů. A ač to zní možná paradoxně, i do těch exaktních.

Zvládnutí základů cizího jazyka ve škole se odvíjí od kvality zvládnutí mateřského jazyka (musí být na čem stavět) a pochopitelně i od kvality vyučujícího. Ale ani to samo o sobě nestačí, pokud dotyčný sám nebude mít motivaci se cizímu jazyku nadále aktivně věnovat.

+2/−2
doporučit
2.5.2022 23:10
Foto

J25a23r46o48s56l80a94v 41V93e10č17e84ř46a 9174885336586

Ó jak se mi hodí i ta blbá komunistická ruština při doprovázení UA uprchlíků. Co se v mládí naučíš... Jde o to aby se děti naučily praktické fráze. Např. kterak zaplatit v Rakousku na bezince nebo ve Švýcarech vyptat sýr od farmáře.

+1/0
doporučit
2.5.2022 21:36
Foto

J91i80ř12í 33R84a57f74a47j 8536504758792

Výňatek od pana Velvyslance SRN:

Těsně před převzetím předsednictví ČR v Radě EU by zrušení druhého povinného cizího jazyka vyslalo do Evropy špatný signál – Evropská rada definovala v roce 2019 mnohojazyčnost jako společný evropský cíl. A nesmíme zapomínat, že druhý povinný cizí jazyk se týká právě těch žáků a žákyní, kteří jsou stěžejní pro každodenní spolupráci v podnicích.“

Můžete mi pane Zdechovský potom objasnit, proč v Německu druhý cizí jazyk není povinný?

https://karolinum.cz/data/clanek/5221/OS_5_1_0107.pdf, vybráno z textu:

Druhý cizí jazyk bývá zaváděn ve školách nižšího sekundárního stupně od 7. ročníku.

Ale nedohledal jsem (možná chyba v mém hledání), že druhý cizí jazyk je povinný, pouze pro gymnázia, zvláště, když "Od 17 let již není cizí jazyk povinný, pokud si ho žák nezvolí jako maturitní předmět".

+1/0
doporučit
2.5.2022 19:11
Foto

J48a40n 82C11i39b56u68l56k22a 9572818850689

...a když dojde chleba, budeme jíst koláče! Koláče jsou navíc výživnější!

A další hraběcí rady.

+1/0
doporučit
2.5.2022 16:29
Foto

P74e52t16r 15M85u28n54z16a85r 1265191249746

Tak tohle je nesmysl. Úroveň učitelů jazyků na ZŠ je tristní a úroveň tamějších žáků je značně rozdílná. Takže vaše teze o tom, že "Znamená to dosažení pouze elementární znalosti jazyka, což by opravdu přetěžovat nemělo ani ty méně nadané žáky." neodpovídá realitě.

Mohl jsem sledovat na své dceři, která po výuce němčiny na ZŠ se na gymplu učila radši francouzštinu a nyní studuje jazykovou VŠ. A to jsme z Liberce, kousek od Německa.

+1/0
doporučit
2.5.2022 9:33
Foto

J39a64n 70K10a12r39a29s61e55k 7683348838173

cizi jazyk se deti 'nauci' za 1/2 roku pobytem v cizim prostredi. Automaticky. Bez uceni.

Spravnym resenim jsou tedy vymenne pobyty rodin v cizi zemi. Zaplatit by to mohla EU, treba misto tech cyklostezekm a rozhleden.

+2/−6
doporučit
2.5.2022 16:48
Foto

J59i29r76i 45V44r97a26b64e20c 3143682415669

Ano, v Evropě (hlavně střední) je po angličtině, nejdůležitější němčina.

+1/−1
doporučit
2.5.2022 7:44
Foto

Z29d83e80n31ě78k 68K35a38d49l80e21c 2966208286608

Mate pravdu. Druhym jazykem by mela byt ukrajinstina.

0/−1
doporučit
3.5.2022 5:21

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz