Diskuse
Elektromobilita je slepá cesta!
Děkujeme za pochopení.
P83e36t69r 14V86o84j50v64o15d45í67k
A viník je europoslanec zdechovský, který je ziven z peněz zlodejského greendealu.
P78a77v73e86l 64P44o18k18o67r60n60ý
"v Africe je vlastníkem řady nalezišť těchto důležitých kovů Čína! - "předložit Číně účet za covid a pokud škodu neuhradí, zabavit v exekuci naleziště. Afričané budou rádi spolupracovat.
J97a71n 83R66y79c95h24l46i62k
Zajímavé je, kolik zastánců elektromobilů bez dalších podrobností píše, že autor tomu vůbec nerozumí.
Pravda je:
Elektřinu je vždycky třeba nejdřív někde vzít.
Lepší přenosová síť může snad zmenšit ztráty, které musejí při zachování fyzikálních zákonů při cestě od zdroje do auta vznikat, ale nevyřeší úplně dostupnost zdrojů.
Globální redistribuci znečištění určitě ocení lidi v oblastech zatížených emisemi z dopravy, ale možná ne tolik ti, kdo bydlí u "nečistých" zdrojů energie, surovin pro výrobu energie a pro výrobu prostředků pro výrobu (i "čisté") energie.
Baterie automobilů sice v sumě fungují jako globální baterie, ale stejně mají v daném území podobné časové schéma využití, to znamená například, že pokud se bude nabíjet přes noc, nebudou typicky fungovat jako zásobárna solárně získané energie.
"Čisté" zdroje energie mají další, dosud nedostatečně zmapované dopady na prostředí (např. produkce metanu ze zalitých ploch vodních elektráren není zatím většinou zakalkulovaná ve výpočtech emisí a určitě se najdou další zajímavé konsekvence).
Řešení dojezdu může být v alternativních zdrojích energie pro elektromobily, ale pro výrobu vodíku do palivového článku je též potřeba energie, ať už se bude vyrábět elektrolyticky, nebo chemicky.
TANSTAAFL.
T53o58m44á82š 97D25v39o30ř26á22k
A pokud jde o odkazovanou studii "Kam kráčíš, elektromobilito", tak tam bych vypíchnul pár "drobných" problémků:
Tak především, autoři uvažují pro ČR emisní faktor 0,52. Tato hodnota prý platila v roce 2015, takže bude jistě aktuální i v roce 2021, neboť cituji: "složení energetického mixu ČR se v posledních letech příliš nemění". Problém je v tom, že jejich hodnota není správná ani pro rok 2015 a už vůbec ne pro rok 2021 nebo dokonce příští dekádu. O tom, jak se mění hodnoty emisního faktoru, se každý může přesvědčit zde:
Pro rok 2015 platil faktor 0,493 a pro rok 2019 pak 0,428, přičemž je vidět setrvalý pokles. V covidovém roce 2020 to zatím předběžně vypadá na 0,382, viz https://tinyurl.com/35wpwdxc. A s odstavováním uhlí v budoucích letech bude tento trend samozřejmě pokračovat.
Takže autoři této "studie" úmyslně používají silně přestřelený emisní faktor, aby jim vyšly emise elektromobilů v ČR co nejvyšší. To není nic nového, některé starší a v česku často citované německé "studie" používaly přesně stejný trik. Každý se může přesvědčit, že pokud křivky v grafech budou stoupat s koeficientem 0,42 nebo dokonce 0,38 namísto použitých 0,52, tak budou ty grafy vypadat úplně jinak a závěry celé té "studie" půjdou do stoupy.
T36o41m80á46š 94D87v61o20ř86á52k
Další trik, kterým autoři "pomáhají" elektromobilům k horším výsledkům, je skutečnost, že pro výrobu baterií uvažují výhradně polský energetický mix. Ten patří se svým koeficientem přes 0,7 k "nejšpinavějším" v Evropě. Autoři si vychytrale vybírají modely, jejichž baterie se vyrábějí v Polsku, ale rozhodně není pravda, že by se baterie pro všechny elektromobily vyráběly jen v Polsku.
Autoři k tomu uvádějí, že baterie se vyrábějí také v Číně a že čínský emisní faktor je prý podobný tomu Polskému, protože Čína vyrábí z uhlí 3/4 elektřiny "a tento podíl stále roste". Na porporu citují článek z roku 2018. Skutečnost roku 2021 je ovšem taková, že Čína v tepelných elektrárnách vyrábí "jen" 2/3, nikoli 3/4 energie a na rozdíl od Polska velmi intenzivně buduje nové obnovitelné zdroje. Emisní faktor Číny se stále pohybuje kolem 0,7 ovšem už nikoli 0,77. Ten rozdíl se může zdát nicotný, ale je to ve skutečnosti 10 %.
Především ale monopol na výrobu baterií nemá ani Polsko ani Čína, jakkoli autoři svoje grafy staví mj. právě na takovém předpokladu, protože pro jejich výrobu používají faktor 0,77. Baterie do Tesel se vyrábí např. v Nevadě, kde část energie bere z obří fotovoltaické eletkrárny na střeše budovy a část ze sítě, kde většina elektřiny nepochází z uhlí ale z plynu. Gigafactory Berlín bude závislá na německém mixu, který má faktor 0,35 (2019), Northvolt zase na síti Švédska, která má faktor pouhých 0,012 (2019). Takže ten "zub" způsobený výrobou baterií, co je ve všech grafech na začátku, a který způsobuje "náskok" elektromobilů v emisích CO2 bude v případě výroby v Německu poloviční a v případě výroby ve Švédsku pak téměř neexistující.
O nesmyslech typu: "Za předpokladu, že po ukončení záruky na baterii, tj. obvykle po 160 000 km dojde k výměně baterie (na obrázcích naznačeno tenkou zelenou čarou)..." se pak nemá cenu vůbec bavit, protože to je něco, co naprosto neodpovídá realitě.
B40o60h23u70m33í37r 96Š30i29m14e53k
Dnešní elektromobilita, když vyrábíme elektřinu spalováním uhlí, moc zelená není!
M50a68r82k24e30t43a 89B88a49n15k87o90v54a
Kdo takhle blekota, prestane, az se tim elektro jednou projede. Proste elektro je super.
T34o29m27á34š 87D78v27o84ř36á92k
Stalo se zde už takovým evergreenem, že elektromobilita je označovaná za slepou cestu. Tak jsem opět nedočkavě četl a čekal, kdy se dozvím tu "správnou" cestu a celkem nepřekvapivě jsem se dozvěděl, že to řešení je vodík. Kupodivu autor nezmínil v poslední době tak oblíbené syntetická paliva (aneb otevřený dopis 170 vědců).
Tak tedy vodík - pokud se bavíme o zeleném vodíku, tj. takovém, který je vyrobený elektrolýzou vody z OZE, tak je vhodné připomenout, že na výrobu 1 kg vodíku se spotřebuje asi 50 kWh elektřiny (39 kWh teoreticky při zanedbání všech ztrát). Zatímco bateriové elektromobily ujedou na 50 kWh asi 250 km, tak vodíkové auto ujede na 1 kg vodíku jen něco málo přes 100 km. Takže pokud máte starost "kde se vezme tolik a tolik TWh elektřiny", tak s vodíkem je třeba toto číslo ještě vynásobit (minimálně) dvěma a pro syntetická paliva je koeficient ještě větší, protože ta se vyrábějí syntézou zeleného vodíku a CO2, což představuje další významné energetické ztráty.
Pokud jde o cenu vodíkových vozů, tak Toyota Mirai začíná na 1,7 milionu Kč a kufr má menší než Fabie. Takže pokud jsou BEV drahé, tak auta na vodík jsou ještě dražší.
A pokud jde o cenu syntetických paliv, tak Porsche chce od příštího roku vyrábět litr za 10 USD a kolem roku 2026/2027 se chtějí dostat na cenu 2 USD za litr. Aneb napřesrok benzín za 220 Kč + spotřební daň + DPH a za pět let, když to dobře půjde, tak snad za 44 Kč + spotřební daň + DPH. Nepochybuji, že tato alternativa se bude českým spotřebitelům líbit mnohem víc než drahé elektromobily...
J31a92n 44V72ě59r70n28ý
Upřímně si myslím že současná panika není na místě.
Na druhou stranu dost souhlasím, automobil je slepá cesta, efektivita využití je u nich trestuhodně nízká, navíc tolik tun materálu na přepravu jednoho člověka nemá snad ani raketoplán (trochu zveličuji). A přitom je na trhu tolik dostupných a v mnoha ohledech lepších alternativ.
Problém je převážně česká konzervativní populace neschopná strávit změnu čehokoliv, ať se jde klidně přes mrtvoly.
M19a10r21k67e85t71a 97B32a74n54k70o31v47a
Presne. Ve velkych evropskych mestech maji uz desetileti hlavne skutry a kola.
J47u52r68a 68D46o13l20e71ž41e50l
Lidovecké blábolení. Nic jiného. Evidentně se v problematice moc neorientujete a jen opakujete novinářské teorie! Co se tak zamyslet nad výstavbou přenosové sítě? Co tak řešit inteligentní el. sítě?
J85i68r23i 74V61r30a85b69e40c
Na to, ze jste ve v EU parlamentu... chabe, velmi chabeeee ! Kazdopadne elektromobilita je dobra cesta, bohuzel jeste ne pro vychodni Evropu. Na zapade denne pribyvaji moznosti rychlotankovat. Dojet 300-600 KM neni spatne a pro normalni cestovani uplne staci. Pro me plati nikdy vice auto se spalovacim motorem . (Vlastni zkusenost uz pres 1 rok)
Z28d31e95n86ě79k 85Z47a56v29a12d23i33l
Taky tankujete zdarma u Lidlu ?
- Počet článků 678
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4414x
Od roku 2014 poslanec Evropského parlamentu a člen předsednictva KDU-ČSL, členem prestižního Výboru pro zahraniční věci (AFET) a Výboru pro zaměstnanost a sociální věci (EMPL), předseda parlamentní delegace pro státy Střední Asie.
Seznam rubrik
Oblíbené stránky
- Agentura Commservis.com
- Poeta
- Mindball
- Intimní doteky
- Odpusť mým rtům...
- Školení a vzdělávání manažerů
- Trénink mozku