Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Opravdu jsou elektromobily tak skvělou alternativou?

Z neznámého důvodů stále převládá u mnohých přesvědčení, že vozidla se spalovacím motorem budou v dohledné době nevyhnutelně nahrazená elektromobily. Pochybnosti jsou ale rozhodně na místě.

Několik nedávných zjištění svědčí o tom, že elektromobily nemusí představovat zdaleka tak skvělou alternativu ke spalovacím motorům, jak se může na první pohled zdát.

Konec pohádky o Tesle

Obří únik interních dokumentů z této slavné automobilky (tzv. Tesla Papers) vynesl na světlo podrobnosti o praktikách firmy a problémech, s nimiž se elektromobily této značky potýkají. Jedná se o celkem 100 gigabytů důvěrných dat, která vynesl neznámý informátor a předal je německému deníku Handelsblatt. Dokumenty ukazují výrobce elektromobilů v ne zrovna lichotivém světle.

Uniklá data obsahují mj. tisíce záznamů o hlášených poruchách, škodách a závadách v posledních sedmi letech. Majitelé vozů Tesla si velmi často stěžovali např. na asistenční systémy, automatické parkování či navigaci.

Dalším problémem bylo třeba i náhlé „nouzové“ brzdění z plné rychlosti či neřízené samovolné zrychlení. Mezi uniklými dokumenty jsou také záznamy interní komunikace mechaniků a inženýrů, kteří si v takových případech nevěděli vůbec rady.

Pořídili byste si elektroauto?

Za nejzávažnější můžeme patrně považovat několik tisíc případů selhání „autopilota.“ V řadě z nich skončilo toto selhání nehodou. Ve 2 400 případech se jednalo o problém „samočinného zrychlování.“ Dále pak bylo hlášeno 1 500 problémů s bržděním a další čtyři stovky případů se týkaly tzv. fantomového zastavení, kdy vůz nouzově zastavil kvůli nějaké domnělé, ale neexistující překážce.

Důsledkem těchto výpadků vozidla často např. skončila v příkopu, či narazila do zdi nebo protijedoucích vozidel. Někdy se jednalo jen o lehkou nehodu, v některých případech však byly následky bohužel fatální.

Uniklé záznamy také ukazují, že některé závady asistenčních systémů, o nichž Tesla veřejně prohlásila už v roce 2016, že jsou vyřešené, měly ve skutečnosti k dořešení daleko a působily škody na majetku a životech ještě v roce 2021!

Přístup zaměstnanců společnosti k zákazníkům

Ve srovnání s tím působí jako vcelku nepatrná maličkost odhalení, že zaměstnanci Tesly byly vyzýváni k tomu, aby směrem navenek užívali jen ústní formu komunikace, aby se zákazníci nemohli u soudu opřít o nic jiného než o svá nepodložená ústní tvrzení.

To vše se navíc děje více než měsíc poté, co vyšlo najevo, že zaměstnanci Tesly mezi lety 2019-22 nahlíželi pomocí kamer umístěných ve vozech do domů a garáží majitelů aut. A kamerové záběry, které považovali za vtipné či nějakým způsobem zajímavé, si sdíleli mezi sebou.

Končí tak pohádka o Tesle coby průkopnické společnosti geniálního a zároveň excentrického miliardáře a vizionáře Elona Muska. Čekalo se, že Tesla bude udávat směr, kterým se v budoucnosti bude ubírat automobilismus a vůbec veškerý technologický vývoj. Dneska už to neplatí. Společnost má mnoho co vysvětlovat, pokud jde o kvalitu jejích výrobků a také naprosto šokující přístup k jejím zákazníkům.

Nepoužitelná ojetina

Zmínili jsme zatím jen jednu automobilku produkující vozy na elektrický pohon, byť se jedná o tu nejznámější. Máme ale ještě další problém, který se týká elektromobilů všech značek a řeší se dlouhodobě. Jak asi každý ví, elektromobil stále není zrovna levnou záležitostí. Vedle drahé pořizovací ceny mají tyto vozy také omezenou dobu využitelnosti.

Kupující nového vozidla musí počítat s tím, že jeho prodej opravdu nebude výhodný. Nejedná se ale o nic překvapivého. Zvláště omezená životnost baterek a cena náhradních akumulátorů a vůbec surovin nutných pro jejich výrobu mají klíčový podíl na jejich vysoké ceně. Vědělo se už dlouho, že něco takového je třeba očekávat a nyní se to projevuje naplno.

Ne překvapivě také vyznívají závěry analýzy vývoje reálných prodejních cen ojetých vozů od společnosti Autovista. Podle jejích zjištění jsou ceny ojetých benzinových, naftových, ale i hybridních vozů na trhu s ojetými auty stále vysoké.

U elektrických vozů to ale neplatí. Tzv. Glass's Guide zmíněné společnosti, který sleduje zůstatkové hodnoty aut po třech letech provozu a 58 tisících najetých km, hovoří jasně: Z původních pořizovacích cen elektrických aut zbývá i po tomto vcelku malém zápřahu v průměru jen 47,6 procenta původní ceny, tedy méně než polovina.

Naopak i třeba jen běžné hybridní vozy si drží dokonce 72,8 procenta původní ceny, benzinová vozidla 67,1 procenta a auta s dieselovými motory mezi 60 a 70 procenty. Jedná se sice o data z Velké Británie, nicméně není důvod předpokládat, že by jinde byla situace diametrálně odlišná.

Opravdu nižší náklady?

Pak máme ještě jeden problém. Kdykoli je řeč o cenách automobilů, musíme samozřejmě zohlednit i dlouhodobé náklady spojené s jejich užíváním. Jako výhoda elektromobilů bývají zmiňované právě nižší provozní náklady. Ani to už nyní ale neplatí. Svoji roli zde samozřejmě sehrála i energetická krize a s ní spojený vzrůst cen energií.

Dobíjení elektromobilů je o dost dražší než tankování spalovacího auta. Nižší ceny byly v minulosti dané především nižším či dokonce nulovým daňovým zatížením elektřiny ve srovnání benzinem nebo naftou, u nichž je velká část ceny daná právě zdaněním.

Navíc při masovějším užívání elektromobilů by peníze vybírané na daňovém zatížení benzínu a nafty citelně chyběly a bylo by je třeba vybrat jinde. A to nemluvím o tom, že rozšíření elektromobility přinese vyšší spotřebu elektrické energie a za takové situace lze předpokládat i zvýšení jejích cen.

Srovnání vozidel

Server Autoforum připomíná zajímavé srovnání mezi cenou provozu Volkswagenu Golf 1,5 TSI se 150 koňmi a srovnatelného VW ID.3 S s 204 koňmi, o němž se nedávno psalo v Auto Bild, rubrice německého deníku Bild věnované automobilům. Pro srovnání použili spotřebu 6,5 litru benzinu na 100 km u Golfu a 21,3 kWh elektrické energie u ID.3.

U Golfu vyšla při zohlednění průměrné aktuální ceny za 1 litr paliva průměrná cena paliva na 100 km na 11,62 eur (asi 275 Kč). U elektrického modelu ID.3 je sice možné platit i méně, ale pouze při nabíjení doma, což je pomalé a opravdu to nelze srovnávat s tankováním na cestách.

V případě nabíjení po cestě musí řidiči počítat s tím, že budou čekat mnohonásobně déle než u čerpací stanice také platit významně víc. I nejlevnější (a pomalé) nabití ID.3 na 100 km jízdy u společnosti EnBW vyšlo na 12,99 eur, tedy asi na 308 Kč. U rychlejšího Ionity už to bylo 16,83 eur (399 Kč), u Shellu 13,98 eur (331 Kč), u Allega 18,10 eur (429 Kč) a u Tesly nejméně 14,05 eur (333 Kč). Ve všech případech se tedy jednalo o významně vyšší částku než v případě benzínu.

Čas na další alternativy

Zkrátka a dobře, pořídit si elektrovůz rozhodně není příliš motivující. Za jejich pořízení musí dát kupující mnohem víc peněz ve srovnání s vozem se spalovacím motorem, nemluvě o celkově vyšších nákladech. A ještě je třeba počítat s dramaticky vyšší ztrátou hodnoty, což představuje problém pro první majitele.

Mohlo by se zdát, že to může být dobrá zpráva alespoň pro kupce ojetin. Není to ale tak, pokud vezmeme v úvahu, co těmto nešťastným kupcům někdy zbude v ruce už po pár týdnech. Rozhodně se nejedná o žádnou výhru. Právě naopak.

Jedna věc je tedy jasná: Elektromobily vyjdou draze a nic nenasvědčuje tomu, že by v dohledné době mohla přijít nějaká změna k lepšímu. Nastal čas začít více přemýšlet také o jiných čistších alternativách, o nichž zatím slýcháme spíše výjimečně. Máme zde třeba vodík nebo syntetická paliva.

Přeji hezký den a veselou mysl!

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Tomáš Zdechovský | pondělí 12.6.2023 9:10 | karma článku: 27,70 | přečteno: 1011x
  • Další články autora

Tomáš Zdechovský

Reforma migrace musí vypadat úplně jinak

Nelegální a nekontrolovaná migrace představuje jeden z hlavních problémů, které nyní Evropa řeší. Už dlouhou dobu se budují ploty na vnější hranici, protože se 'zjistilo', že je děravá.

10.7.2023 v 7:15 | Karma: 17,25 | Přečteno: 519x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Tomáš Zdechovský

Německé levicové neziskovky pomáhají Rusku

Problematika šíření (nejen) ruské propagandy a dezinformací se už několik let řeší ze všech možných a myslitelných úhlů.

3.7.2023 v 7:30 | Karma: 23,70 | Přečteno: 777x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Tomáš Zdechovský

Učitelka šířila ruskou propagandu ve škole a skončila u soudu. Teď chce být ředitelkou!

Pro bezproblémové soužití mezi lidmi a vůbec fungování celé společnosti je nezbytná vzájemná důvěra. Záměrné šíření nepravdivých informací jde proti tomu a vyvolává v lidech pocit, že už nemůžou věřit nikomu.

26.6.2023 v 7:35 | Karma: 24,30 | Přečteno: 844x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Tomáš Zdechovský

Má Lukašenko jaderné zbraně, které svět neviděl?

Rusko rozmístilo na území Běloruska taktické jaderné zbraně a běloruskému prezidentovi Aleksandru Lukašenkovi vlivem toho očividně narostlo sebevědomí. Chlubí se a skoro až vyhrožuje celému světu, že má atomovky.

19.6.2023 v 9:59 | Karma: 13,70 | Přečteno: 254x | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Za požár v Českém Švýcarsku by měli jít do vězení úplně všichni

Nedávné dopadení pachatele požáru lesa v Českém Švýcarsku oživilo diskusi o dopadech klimatických změn. Fakt, že se debata stočila tímto směrem, by nás neměla překvapovat. Požár byl považovaný za jeden z projevů změn klimatu.

5.6.2023 v 8:05 | Karma: 21,94 | Přečteno: 707x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Poškodí to českou demokracii nejvíc od 1989, odmítla Schillerová volbu poštou

9. května 2024  5:15,  aktualizováno  17:15

Přímý přenos Poslanci pokračují ve schvalování návrhu koalice na zavedení korespondenční volby pro české občany...

Havlíčkův vodopád vulgarismů. Citoval starostu Novotného a káral premiéra

9. května 2024  15:52,  aktualizováno 

Provokativně vystoupil ve Sněmovně šéf stínové vlády ANO Karel Havlíček. Chce, aby se premiér a...

Pachatelé zvěrstev přímo za Putinovými zády. Kdo je kdo na záběru z Moskvy

9. května 2024  16:55

Při čtvrteční přehlídce vojenské techniky v Moskvě se v blízkosti ruského diktátora Vladimira...

Výkonný výbor TOP 09 schvaluje, že se Ženíšek stane ministrem pro vědu

9. května 2024,  aktualizováno  16:52

Širší vedení vládní TOP 09, výkonný výbor schvaluje nominaci Marka Ženíška na post ministra pro...

  • Počet článků 678
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4414x
Tomáš Zdechovský (1979) - optimista i snílek, kterému nikdy nebylo lhostejno dění kolem sebe. Rád mění vize v realitu a realitu ve vizi. Miluje filmy Forrest Gump, Up in the air, Vrtěti psem a Thank you for smoking, Iluzionista, skupiny The Cranberries, Jelen a U2 a lidi, kteří umí říci své názory. Nezná slova "to nejde" a "to se nikdy nenaučím".

Od roku 2014 poslanec Evropského parlamentu a člen předsednictva KDU-ČSL, členem prestižního Výboru pro zahraniční věci (AFET) a Výboru pro zaměstnanost a sociální věci (EMPL), předseda parlamentní delegace pro státy Střední Asie.