Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Opravdu jsou elektromobily tak dobrý nápad? Švýcarsko a Německo chystají omezení

Švýcarsko má důvodné obavy z rizika blackoutu v chladnějších měsících. Pro případ nedostatku energie proto připravuje úsporná opatření. Mezi nimi je i omezení provozu elektromobility.

Ve Švýcarsku vyrábí většinu elektřiny různé typy vodních elektráren. Země pod Alpami patří mezi státy s nejvyšším podílem výroby z obnovitelných zdrojů. Navíc má podobně jako Německo ambice úplně uzavřít všechny jaderné elektrárny.

Část elektřiny ale už nyní musí dovážet především z Francie a Německa. Během zimy se dováží dokonce až 40 % energie. Nejedná se o nic nepochopitelného za situace, kdy vodní elektrárny nemohou v zimních měsících fungovat naplno.

Obě dodavatelské země ale mají nyní veliký problém s výrobou energie. Francie kvůli četným výpadkům v jaderných elektrárnách a Německo kvůli tomu, že výrobu energie z větrných či solárních elektráren prostě naplánovat nelze.

Navíc se v zimě předpokládá nízká produktivita slunečních elektráren a samozřejmě se musí vzít v potaz i nedostatek plynu. Pokud by se i tyto země potýkaly s nedostatkem elektřiny, velmi pravděpodobně by se to dotklo i na importu závislého Švýcarska, které se proto připravuje na nejhorší variantu. Není proto divu, že Švýcarsko počítá s vysokým rizikem blackoutu.

Omezení elektromobility

Navržena byla opatření rozdělená do čtyřech stupňů podle závažnosti situace: Obecně zahrnují různá omezení spotřeby elektřiny jako např. ve službách či v domácnostech v závislosti na závažnosti nedostatku. A hlavně, největší pozornost vzbudil návrh proto, že mezi zamýšlenými omezeními je zahrnutý i zákaz jízdy pro elektromobily.

Lidé používající elektromobily by měli veliký problém, protože by pro ně v případě třetího stupně platil zákaz jízdy. V návrhu se uvádí, že „soukromé užívání elektromobilů je nyní povoleno pouze pro naléhavě nezbytné jízdy (např. výkon povolání, nákupy, návštěvy lékaře, účast na náboženských akcích a na soudních jednáních).“

 To vše se děje za situace, kdy elektromobily tvoří pouze 0,4 % celkové spotřeby elektřiny. Lepší je raději nedomýšlet, co by se dělo, kdyby bylo množství elektromobilů ještě mnohonásobě vyšší.

Důsledek zamýšlených opatření je vcelku předvídatelný. V první řadě samozřejmě mohou být postiženi všichni stávající švýcarští majitelé elektroaut, kterých je nyní asi 110 tisíc. Vliv bude mít opatření i na lidi, kteří o koupi elektromobilu zatím jen uvažují.

Hrozba, že jejich auto může v zimě sloužit jen na ozdobu, totiž může většinu lidí od koupě úplně odradit.  Jedná se o veliký problém pro další rozvoj elektromobility jako takové.

Německý ústup od podpory elektromobilů

Švýcarsko není jedinou zemí, kde se v nějaké formě uvažuje o omezení elektromobilů.  Na omezení elektromobility by mohlo dojít i v Německu, kde se v budoucnu počítá s tím, že pro elektromobily budou platit omezení při nabíjení. Nabíjet má být možné pouze ve chvíli, pokud zrovna bude k dispozici dostatek elektrického proudu. Pokud probíhá rozmach elektroaut, je zároveň nutné nechat nabíjet řidiče pouze v míře ohleduplné vůči stavu sítě.

Prý z důvodu rostoucí obliby má být také od ledna roku 2023 výrazně omezená podpora nákupu elektrických vozů, se kterou Německo začalo v roce 2016. Nově na ni dosáhnou jen ti, kteří si koupí čistě elektrický automobil, kterým se ale podpora sníží. Vozy s hybridním motorem již nebudou moci počítat s žádnou podporou. Tamní autoklub má ale naopak obavy z toho, že se rozvoj elektromobility zbrzdí.

Podceňovaný vodík

Elektromobilita má zejména kvůli nedostatku energetických zdrojů své limity. Nyní musejí řešit problémy např. zmíněné Švýcarsko či Německo. Vývoj v zemích, které jsou na tom s elektromobilitou dále než my, bychom měli bedlivě sledovat, aby nebylo za pár let nutné řešit problémy i u nás v Česku.

Ukazuje se, jak je nesmysl tlačit za každou cenu na elektromobily, když má jejich provoz i svá nezpochybnitelná úskalí. Dotace většinou jen křiví trh a nelze nařizovat modernizaci finanční podporou.

Více elektromobilů znamená i nutnost vyšší produkce elektřiny, což už nyní představuje pro některé země veliký problém. Parní lokomotivy či auta na spalovací motor se také neprosadily kvůli dotacím, ale protože se nakonec ukázaly ve své době jako účinnější a ekonomicky výhodné.

Fandíte elektromobilům? Jsou budoucností?

Naopak mnohem větší pozornost by se měla věnovat dosud spíše podceňovanému vodíku. V listopadu jsem absolvoval dvě debaty o vodíku a mohl jsem se přesvědčit, že se jedná o palivo budoucnosti. Vsadila na něj už např. automobilka Toyota. V Japonsku už nyní jsou stovky míst kde se dá natankovat vodík a vznikají další.  

Mluví se dokonce o tom, že do roku 2050 bude tzv. vodíková revoluce s tím, že by měl být využitelný ve všech typech dopravy včetně osobní. Musím se usmívat, když jsem před lety tvrdil, že elektromobilita bude využitelná pro část automobilového průmyslu. Nyní se to ukazuje jako realita. Vodík můžeme právem považovat za jednu z alternativ pro budoucnost.

Přeji krásný den a veselou mysl!

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Tomáš Zdechovský | úterý 27.12.2022 9:18 | karma článku: 19,91 | přečteno: 932x
  • Další články autora

Tomáš Zdechovský

Reforma migrace musí vypadat úplně jinak

Nelegální a nekontrolovaná migrace představuje jeden z hlavních problémů, které nyní Evropa řeší. Už dlouhou dobu se budují ploty na vnější hranici, protože se 'zjistilo', že je děravá.

10.7.2023 v 7:15 | Karma: 17,25 | Přečteno: 519x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Tomáš Zdechovský

Německé levicové neziskovky pomáhají Rusku

Problematika šíření (nejen) ruské propagandy a dezinformací se už několik let řeší ze všech možných a myslitelných úhlů.

3.7.2023 v 7:30 | Karma: 23,70 | Přečteno: 777x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Tomáš Zdechovský

Učitelka šířila ruskou propagandu ve škole a skončila u soudu. Teď chce být ředitelkou!

Pro bezproblémové soužití mezi lidmi a vůbec fungování celé společnosti je nezbytná vzájemná důvěra. Záměrné šíření nepravdivých informací jde proti tomu a vyvolává v lidech pocit, že už nemůžou věřit nikomu.

26.6.2023 v 7:35 | Karma: 24,30 | Přečteno: 844x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Tomáš Zdechovský

Má Lukašenko jaderné zbraně, které svět neviděl?

Rusko rozmístilo na území Běloruska taktické jaderné zbraně a běloruskému prezidentovi Aleksandru Lukašenkovi vlivem toho očividně narostlo sebevědomí. Chlubí se a skoro až vyhrožuje celému světu, že má atomovky.

19.6.2023 v 9:59 | Karma: 13,70 | Přečteno: 254x | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Opravdu jsou elektromobily tak skvělou alternativou?

Z neznámého důvodů stále převládá u mnohých přesvědčení, že vozidla se spalovacím motorem budou v dohledné době nevyhnutelně nahrazená elektromobily. Pochybnosti jsou ale rozhodně na místě.

12.6.2023 v 9:10 | Karma: 27,70 | Přečteno: 1011x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy

3. května 2024

Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...

Lidé po celém Česku si mohli užít polární záři, nejsilnější za dvě desetiletí

9. května 2024  12:33,  aktualizováno  11.5

Kvůli mimořádně silné eruptivní aktivitě Slunce je v posledních dnech v Česku vidět polární záři –...

Téma klimatických změn už tolik netáhne, voliči v Evropě se víc bojí migrace

11. května 2024

Premium Za čtyři týdny budou evropští voliči vybírat 720 poslanců nového europarlamentu a už nyní je...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

V Petrohradě autobus s dvacítkou lidí divoce kličkoval a pak se zřítil do řeky

10. května 2024  14:27,  aktualizováno  22:30

V centru Petrohradu v pátek přišlo o život nejméně sedm lidí, když z mostu do řeky Mojky spadl...

  • Počet článků 678
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4414x
Tomáš Zdechovský (1979) - optimista i snílek, kterému nikdy nebylo lhostejno dění kolem sebe. Rád mění vize v realitu a realitu ve vizi. Miluje filmy Forrest Gump, Up in the air, Vrtěti psem a Thank you for smoking, Iluzionista, skupiny The Cranberries, Jelen a U2 a lidi, kteří umí říci své názory. Nezná slova "to nejde" a "to se nikdy nenaučím".

Od roku 2014 poslanec Evropského parlamentu a člen předsednictva KDU-ČSL, členem prestižního Výboru pro zahraniční věci (AFET) a Výboru pro zaměstnanost a sociální věci (EMPL), předseda parlamentní delegace pro státy Střední Asie.