Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Schválení normy Euro 7 by pro Evropu znamenalo katastrofu

Norma známá jako Euro 7, kterou prosazuje Evropská komise, má od 1. července roku 2025 zpřísnit požadavky na emise u nově vyráběných osobních automobilů. 

Norma omezuje vedle výfukových emisí produkci prachových částic z brzd a stanovuje minimální životnost akumulátorů pro elektrifikované vozy.

Pro nákladní automobily, autobusy a dodávky má začít platit přesně o dva roky později. Jedná se o další krok, který má vést k dosažení tzv. uhlíkové neutrality v roce 2050. Záměr Komise může vypadat na první pohled chvályhodně, nicméně se v současné době stává terčem kritiky z mnoha stran.

Naprosto oprávněně, protože vychází jen z čistě ideologických východisek a nebere absolutně žádný ohled na současnou (nejen) ekonomickou realitu a celkovou proveditelnost.

Nerealizovatelná a likvidační norma

Jak napovídá i samotný název, jde už o sedmou ze série evropských emisních norem. První evropská emisní norma Euro byla zavedena v roce 1992. Původně se vztahovala na osobní a lehké nákladní automobily. Poté následovaly další, které emisní požadavky neustále zpřísňovaly.

Ta nejnovější nese označení Euro 7 a požaduje mj. masivní snížení limitů oxidů dusíku. Norma konkrétně omezuje emise oxidů dusíku ze současných 80 mg/km na 60 mg/km. Nové emisní normy mají mít stejná pravidla pro všechny vozy bez ohledu na druh pohonu.

Mezi požadavky na vozy s dieselovým i benzínovým motorem už tedy nebudou v budoucnu rozdíly. Totéž samozřejmě platí i pro vozy s hybridním či elektrickým pohonem.  

Regulace též požaduje snížení emisí formaldehydu, diazotidu u nákladních aut a také amoniaku u osobních vozidel. Emise částic ve výfukových plynech se má snížit o 13 %. Nečekaně ale nová norma požaduje i omezení otěru pneumatik a brzdových komponentů, které také emitují pevné částice.

Kromě toho se očekává, že norma Euro 7 bude obsahovat také požadavky na životnost baterií pro elektromobily. 

Dále se má prodloužit počet kilometrů a celková doba životnosti, kdy musí vozidlo, resp. jeho hnací ústrojí splňovat nové normy. Nově to má být 200 000 km nebo 10 let. Vozidla mají být také vybavena elektronickými systémy pro sledování emisí. Bude tak možné kontrolovat, zda vůz stále splňuje normu.

Celkový výčet novinek je tedy poměrně dlouhý a shrnout to vše můžeme následovně: Požadavky na zavedení extrémně přísné normy Euro 7 nelze do dvou let realizovat. Navíc tyto podmínky jsou pro budoucí výrobu aut v Evropě (včetně Česka) prakticky likvidační.

Paskvil ohrožující evropský autoprůmysl

Dlouhodobě proto kritizuji Euro 7 za nepřipravenost této legislativy a neschopnost Evropské komise vysvětlit některé požadavky, které chce touto normou dosáhnout. U řady požadavků dokonce neexistuje ani způsob měření!

Pro evropské automobilky by to neznamenalo nic jiného, než propouštění ve velkém a nárůst dovozů aut. Kvůli zavedení emisní normy Euro 7 by např. největší český výrobce automobilů Škoda Auto musel výrazně omezit výrobu a o práci by přišly tisíce lidí.

Počet propuštěných lidí by ještě vzrostl, kdybychom započítali i lidi v dodavatelských firmách. Příčinou by byla ekonomická nemožnost vyrábět a prodávat za nových podmínek menší modely jako Fabia, Scala či Kamiq.

Schválení normy Euro 7 musíme zabránit, jinak to bude znamenat vyhození desítek tisíc lidí. Zničili bychom si naprosto nesmyslně náš automobilový průmysl, který se na celkovém HDP Česka podílí zhruba 10 %!  Normu Euro 7, která je jeho součástí, považuji za naprostou pitomost. Jsem proto rád, že Česko se stalo lídrem v boji proti prosazení návrhu ve stávající podobě.

Česko našlo spojence

Čeští zástupci v Unii k ní už loni vydali kritické stanovisko. Na jejich podporu podepsali memorandum šéfové Hospodářské komory a také zaměstnaneckých i odborových svazů. Skvělým úspěchem je ale především nalezení dostatku spojeneckých zemí pro zablokování návrhu.

V kritice připravované emisní normy Euro 7 totiž podpořilo Českou republiku osm zemí EU, což dává dohromady dostatečný počet k vytvoření blokační menšiny.

Pod společný dokument se podepsali vedle Česka i takoví silní hráči Francie nebo Itálie. Dalšími zeměmi jsou Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Bulharsko a Slovensko. V odeslaném dokumentu označují jeho autoři připravovaná pravidla emisních norem za nerealistická.

Zmiňuje se v něm, že zavedení nových pravidel by vedlo k odčerpání investic v automobilovém průmyslu a podepsané země vyjadřují nesouhlas i s chystaným měřením emisí z brzd a pneumatik.

Zahodit, nebo přepracovat?

Existují proto dvě rozumné možnosti, jak se k normě Euro 7 postavit: Buďto celý návrh úplně zahodit a poslat na smetiště dějin, nebo ho výrazně přepracovat a posunout termín. Už dnes se tady na sílu tlačí elektromobilita, u níž je spousta věcí nedořešených.

Zavedení této normy by znamenalo popravu evropského autoprůmyslu a v Číně a na druhé straně Atlantiku se nám teď musí smát. 

Přeji hezký den a veselou mysl!

Autor: Tomáš Zdechovský | pondělí 29.5.2023 8:23 | karma článku: 21,31 | přečteno: 448x
  • Další články autora

Tomáš Zdechovský

Reforma migrace musí vypadat úplně jinak

Nelegální a nekontrolovaná migrace představuje jeden z hlavních problémů, které nyní Evropa řeší. Už dlouhou dobu se budují ploty na vnější hranici, protože se 'zjistilo', že je děravá.

10.7.2023 v 7:15 | Karma: 17,25 | Přečteno: 519x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Tomáš Zdechovský

Německé levicové neziskovky pomáhají Rusku

Problematika šíření (nejen) ruské propagandy a dezinformací se už několik let řeší ze všech možných a myslitelných úhlů.

3.7.2023 v 7:30 | Karma: 23,70 | Přečteno: 777x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Tomáš Zdechovský

Učitelka šířila ruskou propagandu ve škole a skončila u soudu. Teď chce být ředitelkou!

Pro bezproblémové soužití mezi lidmi a vůbec fungování celé společnosti je nezbytná vzájemná důvěra. Záměrné šíření nepravdivých informací jde proti tomu a vyvolává v lidech pocit, že už nemůžou věřit nikomu.

26.6.2023 v 7:35 | Karma: 24,30 | Přečteno: 844x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Tomáš Zdechovský

Má Lukašenko jaderné zbraně, které svět neviděl?

Rusko rozmístilo na území Běloruska taktické jaderné zbraně a běloruskému prezidentovi Aleksandru Lukašenkovi vlivem toho očividně narostlo sebevědomí. Chlubí se a skoro až vyhrožuje celému světu, že má atomovky.

19.6.2023 v 9:59 | Karma: 13,70 | Přečteno: 254x | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Opravdu jsou elektromobily tak skvělou alternativou?

Z neznámého důvodů stále převládá u mnohých přesvědčení, že vozidla se spalovacím motorem budou v dohledné době nevyhnutelně nahrazená elektromobily. Pochybnosti jsou ale rozhodně na místě.

12.6.2023 v 9:10 | Karma: 27,70 | Přečteno: 1011x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hromadná nehoda u letiště blokuje Pražský okruh, jedno z aut je na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  17:56

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Řidič auta taženého na laně si zamkl volant, neovladatelný vůz skončil v kolejišti

29. dubna 2024  17:52

K neobvyklé nehodě vyjížděli policisté a hasiči na místo nedaleko Hanušovic na Šumpersku, kde...

Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  17:20

Česko a Německo podle prezidenta Petra Pavla sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, na...

Čarodějnice bez ohňů? V části Česka vydali zákaz, hrozí požáry

29. dubna 2024  15:14,  aktualizováno  17:02

Ve Středočeském kraji se od úterý nesmí zapalovat oheň, a to ani na zahradách v blízkosti lesa nebo...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 678
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4414x
Tomáš Zdechovský (1979) - optimista i snílek, kterému nikdy nebylo lhostejno dění kolem sebe. Rád mění vize v realitu a realitu ve vizi. Miluje filmy Forrest Gump, Up in the air, Vrtěti psem a Thank you for smoking, Iluzionista, skupiny The Cranberries, Jelen a U2 a lidi, kteří umí říci své názory. Nezná slova "to nejde" a "to se nikdy nenaučím".

Od roku 2014 poslanec Evropského parlamentu a člen předsednictva KDU-ČSL, členem prestižního Výboru pro zahraniční věci (AFET) a Výboru pro zaměstnanost a sociální věci (EMPL), předseda parlamentní delegace pro státy Střední Asie.