Středa 27. října 2021, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. října 2021 Šarlota, Zoja, Zoe

Dostanou automobilky Ferrari a Lamborghini od Komise klimatickou výjimku?!

27. 09. 2021 10:30:38
Součástí politiky boje se změnou klimatu je i návrh Evropské komise z letošního července snížit počet nových aut se spalovacím motorem do roku 2035 na nulu.

Plán komise zbavit se v dohledné době většiny aut se špinavým spalovacím motorem a na jejich místa dosadit čisté elektromobily, se může jevit jako správný, ale z pohledu mnoha odborníků to tak být vůbec nemusí.

U „zelených“ řešení je třeba vzít v úvahu, jestli jsou zároveň ekonomická a sociálně citlivá. A právě zde je kámen úrazu. Jak už jsem psal nedávno, problém spočívá ve stále velmi vysoké ceně elektromobilů, nedostatečné infastruktuře dobíjecích stanic, neekologické těžbě surovin pro výrobu baterií nebo samotné ekologicky nešetrné likvidaci baterií. Pokud se opravdu návrh prosadí, bude to v praxi znamenat, že se auta brzy opět stanou výsadou pouze těch bohatších.

Celou snahu vynutit přechod na bezemisní vozidla direktivně považuji za krajně nešťastnou. Za mnohem lepší řešení považuji spíše vsadit na podporu rozvoje více typů bezemisních motorů, které by dokázaly cenou i výkonem konkurovat těm spalovacím. Alternativou může být např. vodíkový pohon.

Výjimka pro Ferrari a Lamborghini?

Velmi brzy po kontroverzním představení balíčku Evropské komise Fit for 55, kde je i návrh na zákaz spalovacích motorů do roku 2035, přišla s žádostí o výjimku italská vláda. Ta teď žádá u Evropské komise výjimku pro výrobce luxusních sportovních automobilů Ferrari a Lamborghini.

Ferrari dosud nevyrábí vůbec žádný model pouze na elektrický pohon. První plně elektrické Ferrari by se totiž mělo začít prodávat až v roce 2025. Lamborghini na tom není o nic lépe. Přislíbilo sice elektrifikovat všechny své modely do roku 2024. Jedná se ale jen o hybridní vozidla na plynový a elektrický pohon. První čistě elektrický model hodlá automobilka představit dokonce až někdy po roce 2025.

Itálie se u Komise odvolává na to, že auta luxusních značek, jako jsou Ferrari a Lamborghini, představují jen velmi malý segment celého automobilového trhu. Jejich silné motory ale zase vypouštějí do ovzduší větší množství škodlivin než běžné automobily.

Italský ministr pro ekologickou transformaci Roberto Cingolani, který dříve pracoval jako manažer pro Ferrari, uvedl, že tato auta potřebují velmi speciální technologii a ta zase potřebuje speciální baterie. Proto by podle něj měla dostat auta jako Ferrari více času na přechod k elektrickému pohonu. Pokud komise žádost potvrdí, jaký signál to vyšle obyčejným lidem?

Odskáčou to všichni kromě nejbohatších?

Už nyní je v zemích jako Norsko, Německo či Francie praxe taková, že se na elektromobily, které jsou nyní také stále doménou bohatých, přispívá kupujícím i z daní těch chudších. Nápad Itálie dát výjimku luxusním značkám považuji v tomto kontextu za nešťastný, který jen přilévá olej do ohně. U mnoha lidí jen posílí přesvědčení, že opatření uskutečněná v rámci boje proti klimatickým změnám nejvíce odskáčou ti sociálně nejslabší.

Tím se přímo nahrává na smeč různým populistům a euroskeptikům, kteří budou moci tvrdit, že zelená opatření EU mají zaplatit chudí a střední třída, kdežto ti úplně nejbohatší si budou moci i nadále žít nerušeně v blahobytu, aniž by se museli jakkoli uskromnit a cokoli měnit na svých dosavadních zvyklostech.

Přeji hezký den a veselou mysl!

Autor: Tomáš Zdechovský | pondělí 27.9.2021 10:30 | karma článku: 21.32 | přečteno: 589x

Další články blogera

Tomáš Zdechovský

Případ Marka Gáby vrhá špatný stín na celou českou justici

Ostravský soud už několik let řeší další případ, jenž nabourává důvěru veřejnosti ve spravedlnost. Jedná se o otce, kterého manželka obvinila z ublížení na zdraví. Bylo tomu ale opravdu tak?

25.10.2021 v 10:00 | Karma článku: 30.63 | Přečteno: 1193 | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Kdy se dočkáme genderfluidního Supermana?

Celý svět obletěla naprosto přelomová zpráva, že syn komiksového hrdiny Supermana, který převzal po svém otci pomyslnou štafetu, bude v nové sérii příběhů vystupovat jako bisexuál.

18.10.2021 v 9:13 | Karma článku: 22.44 | Přečteno: 546 | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Jak nám Karel Paták alias Visegrádský jezdec šíří dezinformace

Někteří bojovníci s dezinformacemi a fake news bývají ve svém úsilí natolik aktivní, až se sami stávají jejich šiřiteli. Jedním z takových lidí je Karel Paták, kterého možná znáte z Facebooku jako Visegrádského jezdce.

11.10.2021 v 9:14 | Karma článku: 25.03 | Přečteno: 1221 | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Británie se po odchodu z EU potýká s nedostatkem řidičů a zboží v obchodech

Současnou situaci ve Velké Británii bychom u nás měli velmi pozorně sledovat. Zvláště to platí pro ty, kteří v České republice nejvíce volají po „czexitu.“

4.10.2021 v 7:44 | Karma článku: 19.18 | Přečteno: 506 | Diskuse

Další články z rubriky Politická aréna - pro politiky

Martin Procházka

Nezavrhujme povinné očkování

Povinné očkování proti covidu se zdá být ve veřejné diskusi sprostým slovem, přitom by nemělo zapadnout, že se jedná o společensky nejlevnější řešení problému.

25.10.2021 v 20:59 | Karma článku: 34.40 | Přečteno: 3544 | Diskuse

Anna Gamanová

Jak funguje na Kladně kontrolní výbor aneb informační Alcatraz

Na Kladně bohužel komunikace města směrem k veřejnosti probíhá pouze o hezkých věcech. Jakmile ale občané nebo zastupitelé projeví nespokojenost, nebo požadují nějaké informaci či služby, vlídná tvář kladenského krasohledu zmizí.

25.10.2021 v 13:47 | Karma článku: 9.09 | Přečteno: 247 | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Případ Marka Gáby vrhá špatný stín na celou českou justici

Ostravský soud už několik let řeší další případ, jenž nabourává důvěru veřejnosti ve spravedlnost. Jedná se o otce, kterého manželka obvinila z ublížení na zdraví. Bylo tomu ale opravdu tak?

25.10.2021 v 10:00 | Karma článku: 30.63 | Přečteno: 1193 | Diskuse

Jaromíra Vítková

Nová silnice 43 nebo také 73?

MD ČR přichází s novým označení připravované silnic D (S) 43 na I/73. Mám obavu, že se jedná o změnu kategorie. Čeká mě další kolo jednání....

25.10.2021 v 7:10 | Karma článku: 3.50 | Přečteno: 159 |

Filip Smola

Radosti a starosti šumavského starosty Díl. 7.

Jako starosta malého města, které je ale zároveň významným horským střediskem, jsem každodenním svědkem střetu dvou světů.

23.10.2021 v 9:32 | Karma článku: 23.30 | Přečteno: 496 | Diskuse
Počet článků 586 Celková karma 28.19 Průměrná čtenost 4655

Tomáš Zdechovský (1979) - optimista i snílek, kterému nikdy nebylo lhostejno dění kolem sebe. Rád mění vize v realitu a realitu ve vizi. Miluje filmy Forrest Gump, Up in the air, Vrtěti psem a Thank you for smoking, Iluzionista, skupiny The Cranberries, Kryštof, Jelen a U2 a lidi, kteří umí říci své názory. Nezná slova "to nejde" a "to se nikdy nenaučím".

Od roku 2014 poslanec Evropského parlamentu a místopředseda KDU-ČSL (EPP), místopředseda Výboru pro zaměstnanost a sociální věci (EMPL), koordinátor Evropské lidové strany ve Výboru pro rozpočtovou kontrolu (CONT) a člen výboru pro Občanské svobody, spravedlnost a vnitřní věci (LIBE).

Najdete na iDNES.cz