Sobota 15. srpna 2020, svátek má Hana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 15. srpna 2020 Hana

Nenechme klimatickou debatu ovládnout radikály

24. 01. 2020 7:58:56
Neustálé zdůrazňování škodlivosti aut se spalovacími motory a letecké dopravy se stalo pomalu nejzásadnější součástí boje s klimatickými změnami. Unikají nám tak objevy nadějných zelených technologií a další důležitá fakta

Podle různých radikálů by pro nás auta (minimálně ta se spalovacím motorem) měla být tabu. Všichni by měli používat když už, tak elektromobily, ačkoliv i jejich výroba, likvidace a dobíjení silně zatěžuje životní prostředí a kobalt do baterií těží za otřesných podmínek desetitisíce dětí v Africe. Přiznání, že někdo příliš často létá, je dnes také téměř společenské faux pas a jak se opakovaně ukazuje, ani lodní doprava nemusí být tak ekologická, ačkoliv na rozdíl od zmíněných aut zajímá jen málokoho...

Neuvěřitelně špinavá lodní doprava

Víte, že mezi největší producenty CO2 v EU patří také společnosti provozující námořní dopravu? Doslova pár lodí má podle údajů Evropské federace pro dopravu a životní prostředí (dále jen T&E) na svědomí takový objem emisí CO2, že se to vyrovná všem autům v některých státech. Konkrétně studie T&E z roku 2019 vypočítala, že lodě, které jezdí z a do Holandska, Belgie a Norska produkují dokonce víc CO2 emisí, než všechna auta v těchto zemích.

Lodě švýcarsko-italské společnosti Mediterranean Shipping Company (MSC) se podle zjištění T&E ocitly spolu s leteckou společností Ryanair a osmi uhelnými elektrárnami na nelichotivém žebříčku deseti největších producentů oxidu uhličitého v Evropě. Lodě MSC totiž jen loni vypustily do atmosféry 11 milionů tun CO2. Pro srovnání je to tolik emisí oxidu uhličitého, jako produkce celého Nizozemska. A jen o něco méně, než co s 9,58 miliony tun za stejné období emitovala veškerá francouzská auta.

Inovace aktivisty nezajímají

Plně souhlasím s tím, že změna klimatu je vážná věc a je potřeba se tématu věnovat i politicky. Nesouhlasím ale s cestou aktivistických až radikálních řešení plných zákazů, příkazů a různých kvót. Raději bych využil nadějných chytrých zelených opatření. Smysluplná řešení totiž existují a je neuvěřitelná škoda, že je v českých médiích nezachytíte tak často a v hlavních zprávách, jako třeba referování o různých nepočetných akcích extrémistické Extention Rebellion.

V nedávné době se třeba objevila řada vynálezů k pohlcování oxidu uhličitého. Např. americká firma Hypergiant Industries vyvinula bioreaktor, který prostřednictvím řas absorbuje CO2 a přetváří ho na ekologické palivo. Dalším zajímavým vynálezem je umělý strom BioUrban 2.0 od mexického startupu BiomiTech.

Tento umělý strom může pohltit tolik CO2, jako 368 opravdových stromů. Pomocí mikroskopických řas pohlcuje nejen oxid uhličitý, ale také oxidy dusíku a prachové částice a do okolí vypouští kyslík. Monitoruje také množství škodlivin v okolním ovzduší a pro svůj provoz využívá solární energii. Dalších pět velmi slibných inovací proti globálnímu oteplování a boji se změnou klimatu bylo představeno i na Světovém ekonomickém fóru.

Právě konkurenčnímu tržnímu prostředí můžeme vděčit za inovace na poli zelených technologií. Tyto nápady se ale nesetkávají s pochopením u aktivistů z řad radikální levice, kteří by nejraději využili klima ke svrhnutí kapitalismu. Měli by to být právě oni, kdo bude nejvíce nadšen z nových technologií, oni ale raději předstírají hluchotu a slepotu a dál předpovídají katastrofu a prosazují různá omezení včetně zrušení osobního vlastnictví. Zrovna u tohoto i marně hledám logiku v tom, jak to má pomoci proti suchu a k ochraně půdy víc, než třeba celková změna v přístupu v české zemědělské politice...

Plně podporuji zálohování PET lahví

K řešení klimatické krize je jednoduše nutné podporovat reálná a smysluplná ekologická řešení. Jedním z nich je třeba plošné zálohování PET lahví. V době, kdy existují technologie na jejich 98 % recyklaci, je nepřijatelné je vyhazovat na smetiště a pálit! Bohužel nově navržená odpadová legislativa s povinným celoplošným zálohováním v Česku nepočítá, na rozdíl třeba od Slovenska, kde se zavede do roku 2022. Výmluvy směřují k tomu, že už teď lidí třídí zhruba 70 % plastů. Jenže o to jde! Jen třídit nestačí, protože polovina vytříděného následně končí ve zmíněných spalovnách a na skládkách a reálně se tak zrecykluje jen 34,5 % plastů. Zálohování by právě pomohlo zvýšit onu recyklaci!

Závěrem se proto ptám: Opravdu chceme nechat klimatickou debatu ovládnout pomatenými radikály? Nebo začneme místo strašení prosazovat skutečně funkční řešení a třeba umožníme zálohování PET lahví? Buďme raději lídry v zavádění zelených technologií a užívejme k tomu rozum!

Přeji hezký den a veselou mysl!

Autor: Tomáš Zdechovský | pátek 24.1.2020 7:58 | karma článku: 41.63 | přečteno: 4282x

Další články blogera

Tomáš Zdechovský

Proč máme pořád řešit, s kým kdo spí?

Prague Pride je v plném proudu a na rozdíl od většiny jiných festivalů zájmových skupin, mu jednoduše neuniknete. Ba co víc, už začíná vadit i to, že je někomu úplně jedno, že se pořádá.

10.8.2020 v 7:52 | Karma článku: 47.43 | Přečteno: 14209 | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Kdy přestanou být dálnice ostudou Česka?

„Řídit stát jako vlak.“ Toto heslo aktuálně v různých vtípcích viděl snad každý. A není divu, univerzální ministr Karel Havlíček totiž musí nyní hasit hned několik požárů najednou.

3.8.2020 v 8:07 | Karma článku: 43.19 | Přečteno: 10454 | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Ekologický aktivismus aneb koho příště mediálně upálit

Zvláště v západních zemích se nyní rozmohl jeden velký nešvar. K některým tématům je prakticky nemožné vyjádřit jiný postoj, než jeden nejhlasitější levicový. Jinak následuje mediální lynč často spojený i s vyhazovem z práce.

27.7.2020 v 8:06 | Karma článku: 37.52 | Přečteno: 2218 | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Případ řidiče Jiřího Sagana je neskutečná nespravedlnost

Z francouzského vězení byl konečně propuštěn řidič kamionu Jiří Sagan. Ačkoliv proti němu nebyl jediný důkaz a znalecké posudky byly jasně v jeho prospěch, s rodinou se mohl setkat až po dvou letech.

20.7.2020 v 7:52 | Karma článku: 33.04 | Přečteno: 2079 | Diskuse

Další články z rubriky Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Předpověď - svět v roce 2221 - v 1. díle bude slunečno.

Prognostika na rok 2221 - takto budou žít naše děti a vnuci. Bude to krásný nový svět ... a nebo ne?

15.8.2020 v 2:41 | Karma článku: 10.53 | Přečteno: 121 | Diskuse

Jiří Mihola

Návštěva M. Pompea: klíčová je bezpečnost

Jako člen Zahraničního výboru Poslanecké sněmovny ČR jsem návštěvu amerického ministra zahraničí pečlivě sledoval, mé poznatky shrnuji v komentáři níže.

13.8.2020 v 18:05 | Karma článku: 13.60 | Přečteno: 417 | Diskuse

Antonín Fryč

Ministr na půl úvazku aneb ministr není Superman

Ministerstvo dopravy je jedním z nejsložitějších resortů. Proto už půl roku můžeme s údivem sledovat situaci, kdy pro něj současná vláda nemá kompetentního člověka, který by se mu naplno věnoval.

13.8.2020 v 13:57 | Karma článku: 14.89 | Přečteno: 293 | Diskuse

Petr Machovský

Žádná povinnost, žádné tresty. Vše je prý úplně jinak. Budiž EU pochválena?

Člověk by řekl, že aspoň v čase letních dovolených si dají europoslanci pokoj. Ale kdepak. I v této době je třeba se plést nám všem do života.

13.8.2020 v 10:17 | Karma článku: 35.21 | Přečteno: 1428 | Diskuse

Kateřina Valachová

Progresivní zdanění není sprostý pojem

Diskuse o zavedení skutečného progresivního zdanění vytvořila v národě, jako obvykle, dvě nesmiřitelné skupiny. Jedna říká: Jinak to nejde. Druhá: Zločin a bolševismus. Pevně doufám, že existuje i třetí, největší.

13.8.2020 v 8:00 | Karma článku: 13.76 | Přečteno: 525 | Diskuse
Počet článků 525 Celková karma 39.06 Průměrná čtenost 4672

Tomáš Zdechovský (1979) - optimista i snílek, kterému nikdy nebylo lhostejno dění kolem sebe. Rád mění vize v realitu a realitu ve vizi. Miluje filmy Forrest Gump, Up in the air, Vrtěti psem a Thank you for smoking, Iluzionista, skupiny The Cranberries, Kryštof, Jelen a U2 a lidi, kteří umí říci své názory. Nezná slova: "To nejde" a "to se nikdy nenaučím".

Od roku 2014 poslanec Evropského parlamentu za KDU-ČSL (EPP), místopředseda Výboru pro zaměstnost a sociální věci (EMPL), koordinator Evropske lidove strany ve Výboru pro rozpočtovou kontrolu (CONT) a člen výboru pro Občanské svobody, spravedlnost a vnitřní věci (LIBE)