Schválení normy Euro 7 by pro Evropu znamenalo katastrofu

29. 05. 2023 8:23:31
Norma známá jako Euro 7, kterou prosazuje Evropská komise, má od 1. července roku 2025 zpřísnit požadavky na emise u nově vyráběných osobních automobilů.

Norma omezuje vedle výfukových emisí produkci prachových částic z brzd a stanovuje minimální životnost akumulátorů pro elektrifikované vozy.

Pro nákladní automobily, autobusy a dodávky má začít platit přesně o dva roky později. Jedná se o další krok, který má vést k dosažení tzv. uhlíkové neutrality v roce 2050. Záměr Komise může vypadat na první pohled chvályhodně, nicméně se v současné době stává terčem kritiky z mnoha stran.

Naprosto oprávněně, protože vychází jen z čistě ideologických východisek a nebere absolutně žádný ohled na současnou (nejen) ekonomickou realitu a celkovou proveditelnost.

Nerealizovatelná a likvidační norma

Jak napovídá i samotný název, jde už o sedmou ze série evropských emisních norem. První evropská emisní norma Euro byla zavedena v roce 1992. Původně se vztahovala na osobní a lehké nákladní automobily. Poté následovaly další, které emisní požadavky neustále zpřísňovaly.

Ta nejnovější nese označení Euro 7 a požaduje mj. masivní snížení limitů oxidů dusíku. Norma konkrétně omezuje emise oxidů dusíku ze současných 80 mg/km na 60 mg/km. Nové emisní normy mají mít stejná pravidla pro všechny vozy bez ohledu na druh pohonu.

Mezi požadavky na vozy s dieselovým i benzínovým motorem už tedy nebudou v budoucnu rozdíly. Totéž samozřejmě platí i pro vozy s hybridním či elektrickým pohonem.

Regulace též požaduje snížení emisí formaldehydu, diazotidu u nákladních aut a také amoniaku u osobních vozidel. Emise částic ve výfukových plynech se má snížit o 13 %. Nečekaně ale nová norma požaduje i omezení otěru pneumatik a brzdových komponentů, které také emitují pevné částice.

Kromě toho se očekává, že norma Euro 7 bude obsahovat také požadavky na životnost baterií pro elektromobily.

Dále se má prodloužit počet kilometrů a celková doba životnosti, kdy musí vozidlo, resp. jeho hnací ústrojí splňovat nové normy. Nově to má být 200 000 km nebo 10 let. Vozidla mají být také vybavena elektronickými systémy pro sledování emisí. Bude tak možné kontrolovat, zda vůz stále splňuje normu.

Celkový výčet novinek je tedy poměrně dlouhý a shrnout to vše můžeme následovně: Požadavky na zavedení extrémně přísné normy Euro 7 nelze do dvou let realizovat. Navíc tyto podmínky jsou pro budoucí výrobu aut v Evropě (včetně Česka) prakticky likvidační.

Paskvil ohrožující evropský autoprůmysl

Dlouhodobě proto kritizuji Euro 7 za nepřipravenost této legislativy a neschopnost Evropské komise vysvětlit některé požadavky, které chce touto normou dosáhnout. U řady požadavků dokonce neexistuje ani způsob měření!

Pro evropské automobilky by to neznamenalo nic jiného, než propouštění ve velkém a nárůst dovozů aut. Kvůli zavedení emisní normy Euro 7 by např. největší český výrobce automobilů Škoda Auto musel výrazně omezit výrobu a o práci by přišly tisíce lidí.

Počet propuštěných lidí by ještě vzrostl, kdybychom započítali i lidi v dodavatelských firmách. Příčinou by byla ekonomická nemožnost vyrábět a prodávat za nových podmínek menší modely jako Fabia, Scala či Kamiq.

Schválení normy Euro 7 musíme zabránit, jinak to bude znamenat vyhození desítek tisíc lidí. Zničili bychom si naprosto nesmyslně náš automobilový průmysl, který se na celkovém HDP Česka podílí zhruba 10 %! Normu Euro 7, která je jeho součástí, považuji za naprostou pitomost. Jsem proto rád, že Česko se stalo lídrem v boji proti prosazení návrhu ve stávající podobě.

Česko našlo spojence

Čeští zástupci v Unii k ní už loni vydali kritické stanovisko. Na jejich podporu podepsali memorandum šéfové Hospodářské komory a také zaměstnaneckých i odborových svazů. Skvělým úspěchem je ale především nalezení dostatku spojeneckých zemí pro zablokování návrhu.

V kritice připravované emisní normy Euro 7 totiž podpořilo Českou republiku osm zemí EU, což dává dohromady dostatečný počet k vytvoření blokační menšiny.

Pod společný dokument se podepsali vedle Česka i takoví silní hráči Francie nebo Itálie. Dalšími zeměmi jsou Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Bulharsko a Slovensko. V odeslaném dokumentu označují jeho autoři připravovaná pravidla emisních norem za nerealistická.

Zmiňuje se v něm, že zavedení nových pravidel by vedlo k odčerpání investic v automobilovém průmyslu a podepsané země vyjadřují nesouhlas i s chystaným měřením emisí z brzd a pneumatik.

Zahodit, nebo přepracovat?

Existují proto dvě rozumné možnosti, jak se k normě Euro 7 postavit: Buďto celý návrh úplně zahodit a poslat na smetiště dějin, nebo ho výrazně přepracovat a posunout termín. Už dnes se tady na sílu tlačí elektromobilita, u níž je spousta věcí nedořešených.

Zavedení této normy by znamenalo popravu evropského autoprůmyslu a v Číně a na druhé straně Atlantiku se nám teď musí smát.

Přeji hezký den a veselou mysl!

Autor: Tomáš Zdechovský | pondělí 29.5.2023 8:23 | karma článku: 21.10 | přečteno: 448x

Další články blogera

Tomáš Zdechovský

Reforma migrace musí vypadat úplně jinak

Nelegální a nekontrolovaná migrace představuje jeden z hlavních problémů, které nyní Evropa řeší. Už dlouhou dobu se budují ploty na vnější hranici, protože se 'zjistilo', že je děravá.

10.7.2023 v 7:15 | Karma článku: 17.25 | Přečteno: 516 | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Německé levicové neziskovky pomáhají Rusku

Problematika šíření (nejen) ruské propagandy a dezinformací se už několik let řeší ze všech možných a myslitelných úhlů.

3.7.2023 v 7:30 | Karma článku: 23.70 | Přečteno: 774 | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Učitelka šířila ruskou propagandu ve škole a skončila u soudu. Teď chce být ředitelkou!

Pro bezproblémové soužití mezi lidmi a vůbec fungování celé společnosti je nezbytná vzájemná důvěra. Záměrné šíření nepravdivých informací jde proti tomu a vyvolává v lidech pocit, že už nemůžou věřit nikomu.

26.6.2023 v 7:35 | Karma článku: 24.30 | Přečteno: 842 | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Má Lukašenko jaderné zbraně, které svět neviděl?

Rusko rozmístilo na území Běloruska taktické jaderné zbraně a běloruskému prezidentovi Aleksandru Lukašenkovi vlivem toho očividně narostlo sebevědomí. Chlubí se a skoro až vyhrožuje celému světu, že má atomovky.

19.6.2023 v 9:59 | Karma článku: 13.70 | Přečteno: 254 | Diskuse

Další články z rubriky Politická aréna - pro politiky

Petr Hannig

Nejistota ve všem

Shodou okolností jsem se díval na celou debatu Víta Rakušana ve Vyškově, protože jsem byl zvědavý na to, jestli se Ladislav Vrábel dostane k otázce. Dostal a dokonce více než jednou, protože měl doplňující otázky.

28.3.2024 v 15:04 | Karma článku: 40.96 | Přečteno: 1256 | Diskuse

Jan Bartošek

Migrační pakt čeká poslední akt

Evropa se aktuálně plácá po ramenou, tedy spíš její čelní eurounijní představitelé, že v jednání členských států došlo ke shodě na konečné podobě tzv. migračního paktu. Obrazně, ale především mediálně.

28.3.2024 v 6:12 | Karma článku: 9.37 | Přečteno: 332 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Návod na opravu naší ekonomiky

Když jsme před více než třiceti lety prožívali revoluci, přáli jsme si stát se součástí západu. Západní svět pro nás představoval vzor. Něco se ovšem zvrtlo.

27.3.2024 v 16:55 | Karma článku: 43.36 | Přečteno: 3266 | Diskuse

Petr Lachnit

Jarní příroda čistí tělo i duši. Česnek medvědí obzvláště

Vítání jara má nespočet podob pro každého z nás. Osobně nástup teplejších dní slavím sběrem medvědího česneku v tvrdých luzích kolem mé milované řeky Labe.

27.3.2024 v 8:38 | Karma článku: 9.47 | Přečteno: 142 | Diskuse

Daniela Kovářová

Kdo hájí zájmy dětí

Zájem dítěte je nejvyšší metou, kterou si jako zaklínadlo opakují rodiče, rodinní advokáti, opatrovníci i opatrovničtí soudci při každém rozhodování o dětech.

26.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 19.25 | Přečteno: 427 | Diskuse
Počet článků 678 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 4404

Tomáš Zdechovský (1979) - optimista i snílek, kterému nikdy nebylo lhostejno dění kolem sebe. Rád mění vize v realitu a realitu ve vizi. Miluje filmy Forrest Gump, Up in the air, Vrtěti psem a Thank you for smoking, Iluzionista, skupiny The Cranberries, Jelen a U2 a lidi, kteří umí říci své názory. Nezná slova "to nejde" a "to se nikdy nenaučím".

Od roku 2014 poslanec Evropského parlamentu a člen předsednictva KDU-ČSL, členem prestižního Výboru pro zahraniční věci (AFET) a Výboru pro zaměstnanost a sociální věci (EMPL), předseda parlamentní delegace pro státy Střední Asie.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...