Radši podpořme živnostníky, než nesmyslný kanál za 15 miliard
Přípravné práce pro první části vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe na řece Odře mezi Ostravou a polskými hranicemi mohou začít, rozhodla už v říjnu vláda. První etapa by měla stát zhruba 15 miliard korun, celkový rozpočet projektu je pak odhadován i s inflací na zhruba 650 miliard korun. Pro lepší představu se jedná o zhruba polovinu částky, s níž si Česká republika vystačila na celý rok v letech 2015 – 2017, kdy se výdaje státu pohybovaly mezi 1220 – 1280 miliardami ročně a hodně zaokrouhleně je to také třetina z výdajů za covid-rok 2020, kdy máme rekordní schodek 500 miliard korun.
Je to tak skutečně megalomanský projekt, kdy za zmínku stojí i srovnání s tím, kolik ČR celkově získala od 1. května 2004 do 30. června 2020 z EU. Zde byla po odečtu toho, co jsme zaplatili do rozpočtu EU (648,8 miliardy) a naopak získali (1,51 bilionu korun) tzv. čistá pozice 859,9 miliardy korun. Předně Hradem tlačený projekt by tak Česko stál prakticky stejně, jako celé 16leté členství v EU, kdy ani náhodou potenciální přínosy nebudou ve výrazně kladných číslech, jako je to u EU!
Skoro všechny argumenty jsou zcestné
Skoro všechny argumenty, proč teď by se měl kanál DOL stavět, mi připadají zcestné. Přesto jsem věnoval nějaký čas, abych vše sepsal, protože zvláště v této době bych raději navýšil o 1,5 miliardy podpory všem živnostníkům, kterým stát brání v podnikání kvůli zpomalení šíření nákazy koronavirem, aby to naše zdravotnictví zvládlo. Byla by to desetina sumy, zbytek by se mohl použít třeba na zlepšení pečovatelských služeb, nábor a lepší odměny sestrám a dalším zdravotníkům, u nichž si až nyní uvědomujeme, jak moc je potřebujeme a jejich práce není doceněna. A protože nejsem technik, nejvíce jsem se věnoval logickým a ekonomickým argumentům.
Propagační materiály ke kanálu např. tvrdí, že “půjde o jedinečnou stavbu která propojí Černé, Baltské a Severní moře, a která umožní výrazné zkrácení lodní dopravy mezi jihem a severem Evropy“. Skutečnost je taková, že dva podobné kanály již existují. V Německu spojení Dunaje a Rýna (Černé a Severní moře) a v Bělorusku Dněpr a přítok Visly (Černé a Baltské moře). Takže žádná zkrácení o tisíce kilometrů nenastane.
Ekonomická realita
Po kanále v Německu vozí hlavně turisty, jinak je celkem nevytížený. Hodí se hlavně na transport stavebních hmot a pro těžký průmysl, kdy oboje je v Německu na útlumu. Kamionové dopravě nestačí a pro jakýkoliv „just-in-time“ průmysl je nepoužitelný. Spíš bych proto byl pro, aby se v ČR konečně postavily kvalitní dálnice, než podporovat tohle vodní sci-fi.
Po Dněpersko-bugském kanálu v Bělorusku bylo v roce 2008 bylo přepraveno celkem 1,4 milionů tun nákladu. To vypadá jako vysoké číslo! Jenže tolik převeze zhruba 35 000 kamionů, což je tolik, kolik jich už teď na D1 projede za 7 dní (dle čítání ŘSD za rok 2016). Takže to je vlastně také číslo jen k smíchu. Náš těžký průmysl už k tomu skoro neexistuje. Těžba písku, rud atd. je minimální, takže co se týká této dopravy, využití by tu prostě nebylo.
Vytvoření výkonných vodních elektráren při stavbě tohoto díla není možné, protože z logiky věci se projektant snaží minimalizovat výškové rozdíly mezi různými stupni, kdy platí, že o co vyšší bude hráz (a výkonnější vodní turbína), o to bude složitější a dražší přeprava lodí nahoru/dolů přes hráz. Navíc podobné projekty také nejsou vůbec ekologické, protože zcela ničí přirozený život v řece.
Turistika na „vodní dálnici“?
Další z propagovaných údajných výhod má být možnost provozovat vodní sporty, rybolov a celkově turistický přínos. Nesmysl. Pokud by vznikla vytížená dopravní cesta, aby se investice vrátila, nebude žádoucí, aby se na ní pohybovali turisté, pro které by to navíc mohlo být i nebezpečné.
Vtipný mi přijde i argument „bydlení u vody“, kdy by se spíše odstěhovali ti, co už nějaké domy kolem řek mají, vždyť kdo by chtěl chatu u dálnice – i když vodní? Celkově na mě propagační materiály kanálu dělají dojem, že autoři projektu moc dobře ví, že hlavní ekonomické využití se nenaplní a z kanálu bude nakonec asi něco jako Lipno. Tak to může dopadnout, ale pak je lež, že stavíme dopravní cestu, co se určitě vyplatí!
Určitě by šlo rozebrat i další používané argumenty pro stavbu, méně je ale někdy více. Co jsem chtěl tímto blogem říci především je to, že by vláda měla být rozpočtově odpovědná. V současné chvíli by měla spíše více podpořit ty, kterým znemožňuje podnikání, než jakkoliv přemýšlet o kanálu Dunaj-Odra-Labe, u něhož se jen kreativci dost zoufale snažili najít jakékoliv argumenty, aby tato myšlenka vypadala méně bláznivě, než jaká při bližším zamyšlení skutečně je.
Přeji hezký den a veselou mysl!
Tomáš Zdechovský
Reforma migrace musí vypadat úplně jinak
Nelegální a nekontrolovaná migrace představuje jeden z hlavních problémů, které nyní Evropa řeší. Už dlouhou dobu se budují ploty na vnější hranici, protože se 'zjistilo', že je děravá.
Tomáš Zdechovský
Německé levicové neziskovky pomáhají Rusku
Problematika šíření (nejen) ruské propagandy a dezinformací se už několik let řeší ze všech možných a myslitelných úhlů.
Tomáš Zdechovský
Učitelka šířila ruskou propagandu ve škole a skončila u soudu. Teď chce být ředitelkou!
Pro bezproblémové soužití mezi lidmi a vůbec fungování celé společnosti je nezbytná vzájemná důvěra. Záměrné šíření nepravdivých informací jde proti tomu a vyvolává v lidech pocit, že už nemůžou věřit nikomu.
Tomáš Zdechovský
Má Lukašenko jaderné zbraně, které svět neviděl?
Rusko rozmístilo na území Běloruska taktické jaderné zbraně a běloruskému prezidentovi Aleksandru Lukašenkovi vlivem toho očividně narostlo sebevědomí. Chlubí se a skoro až vyhrožuje celému světu, že má atomovky.
Tomáš Zdechovský
Opravdu jsou elektromobily tak skvělou alternativou?
Z neznámého důvodů stále převládá u mnohých přesvědčení, že vozidla se spalovacím motorem budou v dohledné době nevyhnutelně nahrazená elektromobily. Pochybnosti jsou ale rozhodně na místě.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Ředitelem Vojenského zpravodajství by mohl být Bartovský, nahradí Berouna
Novým ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ) by mohl být Petr Bartovský. Kandidáta dnes na...
Nevěřte lžím a pomluvám, obhajuje Babiš neúčast na jednání o důchodech
Poslanec a šéf ANO Andrej Babiš na svém účtu na sociální síti X zveřejnil video, ve kterém...
Ferimu za mřížemi nebezpečí nehrozí, jako právník bude populární, míní bývalý vězeň
V pondělí odvolací soud potvrdil tříletý trest pro Dominika Feriho. Exposlance uznal vinným v...
Připomene hrůzné činy, řekl Pavel. V Letech otevřeli památník holokaustu
Muzeum romské kultury otevřelo dnes Památník holokaustu Romů a Sintů v Čechách v Letech na Písecku....
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...
- Počet článků 678
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4414x
Od roku 2014 poslanec Evropského parlamentu a člen předsednictva KDU-ČSL, členem prestižního Výboru pro zahraniční věci (AFET) a Výboru pro zaměstnanost a sociální věci (EMPL), předseda parlamentní delegace pro státy Střední Asie.
Seznam rubrik
Oblíbené stránky
- Agentura Commservis.com
- Poeta
- Mindball
- Intimní doteky
- Odpusť mým rtům...
- Školení a vzdělávání manažerů
- Trénink mozku