Proč má týdeník Respekt potřebu šířit konspirační teorie?

12. 11. 2019 12:10:17
Týdeník Respekt jsem dlouhodobě bral jako seriózní médium, které se snažilo ověřovat fakta a ukazovat věci z jiné perspektivy. Bohužel moje zkušenost z minulého a tohoto týdne ukazuje, že se nejspíše něco v tomto médiu změnilo.

Koncem října jsem navštívil Indii. Jednalo se o jednu z mnoha zahraničních misí, které jsem od roku 2014 z pozice europoslance absolvoval, ale jen k této vydal článek web Respekt. Nutno říci, že hodně účelový, plný nepravd a s odkazy na média, která přitom své vyjádření už dávno před jejich článkem opravila a od mnohých jsem dostal i omluvu. A vydali to i přesto, že pan redaktor Vojtěch Srnka měl mé plné vyjádření k cestě a vstřícnou nabídku, že mu ke všemu rád pošlu další důkazy. Radši ale začal rozvíjet absurdní konspirační teorie o mé údajné spolupráci s Ruskem (sic).

První naprostá nepravda v článku Co všechno shodou náhod zažil europoslanec Tomáš Zdechovský je, že jsem se setkal s indickým prezidentem. S tím jsem se nikdy bohužel nesetkal a ani to v nejbližší době neplánuji. Setkal jsem se pouze s premiérem Indie, vice-prezidentem Indie a ministrem zahraničí.

Druhá nepravdivá informace je, že cituji: „Zahraniční média v čele se serverem Politico.eu a několika indickými tituly tak Zdechovského označila za součást delegace“. V době, kdy psal pan Srnka svůj článek, již však Politico.eu svůj článek dávno opravilo, opravila se i indická média. Pan Srnka byl na tuto skutečnost upozorněn, přesto se v jeho článku objevuje. Tedy jednoduše ignoroval skutečnosti, které se mu „nehodily do krámu“, konkrétněji do click-baitového článku. Předtím jsem dostal stejný dotaz i z ČTK nebo Seznamu, které si ale informaci ověřili a podobné články nevznikly.

O tom, že jsem dopředu nevěděl, ve kterém budu hotelu a dozvěděl jsem se to z bezpečnostních důvodů až na místě, existuje písemný doklad, který pan redaktor mohl mít k případnému osobnímu nahlédnutí. Mohu dokázat i to, že mé lety a program byly celkově úplně jiné než ty od ostatních europoslanců, kteří na rozdíl ode mě cestovali do Kašmíru. A také mohu dokázat, že jsem se s indickými představiteli měl separátně setkat už v srpnu, kdy ale cesta byla bohužel posunuta. Snaha pana redaktora propojit mě se skupinou, je tak skutečně hodně účelová a lichá.

Jak to bylo s Maledivami

Pan Srnka ve svém článku dále připomíná moji výpravu na Maledivy, ale ani zde neříká celou pravdu, která mu přitom byla opět sdělena, případně si ji mohl dohledat. Na jaře 2018 jsem byl jedním z autorů rezoluce, která odsoudila zavírání opozičních předáků do věznic včetně demokraticky zvolených prezidentů a odsoudila i policejní brutalitu proti občanům a právníkům, kteří nesouhlasili s diktátorským režimem prezidenta Yemena. Podobně, jako u více než 300 dalších lidskoprávních rezolucí, kterým jsem se v průběhu minulého mandátu věnoval, jsem i zde informace čerpal od několika uznávaných mezinárodních neziskových organizací, se kterými dlouhodobě spolupracuji, konkrétněji třeba HRWF, Člověk v tísni apod.

Proto jsem tehdy dostal nabídku podpořit demokratickou opozici před prezidentskými volbami. Tu jsem s díky odmítl s tím, že mám malé děti. Podle tehdejších zákonů by mi totiž v případě dopadení hrozilo až 8 let vězení, které jsem nechtěl riskovat. Poučením mi byly především chyby bývalého politika KDS a ODS Ivana Pilipa, který skončil ve vězení na Kubě.

Na nabídku setkat se s právníky zastupujícími politické vězně, opozičním prezidentským kandidátem a politiky jsem kývl až v červnu 2018, kdy jsem dostal osobní bezpečnostní záruky o zajištění cesty. Pokud by se pan Srnka zajímal o podrobnosti, zjistil by, že existuje mnoho lidí, kteří mu potvrdí, že jsem na cestu odletěl po několika týdenní intenzivní přípravě zahrnující i psychologickou přípravu na mé případné uvěznění.

Na rozdíl od svých kolegů jsem tam totiž nejel na diplomatický pas, ani jsem si nebral s sebou nikoho jako doprovod. Po mých setkáních se současným prezidentem, opozicí a právníky jsem zemi neprodleně opustil a pokračoval ve své činnosti na podporu maledivské opozice a jejího kandidáta, který nakonec zvítězil ve volbách. Proto mi i v červnu jako jedinému z europoslanců osobně poděkoval ministr zahraničí Malediv, což pan ministr i sám oficiálně zveřejnil na svém twitteru i se společnými fotkami.

Paní Sharmu jsem poprvé osobně potkal na Maledivách s tím, že se chtěla mých schůzek z opozicí zúčastnit. To jsem po dlouhých jednáních nakonec akceptoval s tím, že jsem nečekal, že se pokusí po našem návratu prezentovat naši misi jako oficiální jednání. Tím to nikdy z logiky věci být nemohlo a nebylo, na což jsem pana Srnku také upozornil.

Další lidskoprávní mise

Jinak je zajímavé, že Respekt, když už se pravděpodobně se záměrem větší dramatičnosti článku rozhodl spojovat nespojitelné, neinformoval třeba i o dalších mých lidskoprávních misích. Například o tom, že v prosinci 2015 jsem podnikl tajnou misi na Kubu, kde jsem navštívil jak přední opoziční předáky, tak nafotil mlácení demonstrantů při dni lidských práv nebo se osobně zúčastnil protestu Dam v bílém za svobodu u kostela sv. Rity. Jel jsem tam ve spolupráci s už jednou zmíněnou neziskovou organizací Člověk v tísni a jediné médium v ČR, které o ní referovalo, byl deník Blesk, ačkoliv to samozřejmě bylo nabídnuto i dalším médiím. Proč tato lidskoprávní mise nezajímala média, která se jinak označují za seriózní?

Také bych rád dodal, že můj článek ke Kašmíru, kde rozebírám situaci v zemi a uveřejnilo ho v české verzi i info.cz, jsem nepsal primárně pro EP Today, ale pro The Parliament magazin, kde mám bohatou publikační historii, na což jsem pana Srnku také upozornil. Stejně tak na fakt, že EP Today nevnímám za seriózní médium. Pro můj tým je velkým ponaučením, že toto musí bezpodmínečně hlídat a trvat příště na okamžitém stáhnutí. Nicméně i tak je dost absurdní, že na základě publikace tohoto jednoho článku na serveru EP Today, který byl navíc odhalen za proruský až po jeho vydání, mě pan redaktor začal spojovat s ruskou propagandou a tvořit další konspirace.

Závěrem myslím mohu říct, že za článek pana Srnky bych od Respektu měl dostat omluvu. Vůbec na ní ale netrvám. Respektu jsme v pondělí 11. 11. ráno zaslali reakci a bude mi stačit, když ji v plném znění zveřejní, aby si mohl každý čtenář udělat obrázek o kvalitě žurnalistické práce a profesionální novinářské nezaujatosti pana redaktora.

Přeji hezký den a veselou mysl!

Autor: Tomáš Zdechovský | úterý 12.11.2019 12:10 | karma článku: 30.82 | přečteno: 1782x

Další články blogera

Tomáš Zdechovský

Reforma migrace musí vypadat úplně jinak

Nelegální a nekontrolovaná migrace představuje jeden z hlavních problémů, které nyní Evropa řeší. Už dlouhou dobu se budují ploty na vnější hranici, protože se 'zjistilo', že je děravá.

10.7.2023 v 7:15 | Karma článku: 17.25 | Přečteno: 509 | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Německé levicové neziskovky pomáhají Rusku

Problematika šíření (nejen) ruské propagandy a dezinformací se už několik let řeší ze všech možných a myslitelných úhlů.

3.7.2023 v 7:30 | Karma článku: 23.70 | Přečteno: 768 | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Učitelka šířila ruskou propagandu ve škole a skončila u soudu. Teď chce být ředitelkou!

Pro bezproblémové soužití mezi lidmi a vůbec fungování celé společnosti je nezbytná vzájemná důvěra. Záměrné šíření nepravdivých informací jde proti tomu a vyvolává v lidech pocit, že už nemůžou věřit nikomu.

26.6.2023 v 7:35 | Karma článku: 24.30 | Přečteno: 835 | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Má Lukašenko jaderné zbraně, které svět neviděl?

Rusko rozmístilo na území Běloruska taktické jaderné zbraně a běloruskému prezidentovi Aleksandru Lukašenkovi vlivem toho očividně narostlo sebevědomí. Chlubí se a skoro až vyhrožuje celému světu, že má atomovky.

19.6.2023 v 9:59 | Karma článku: 13.70 | Přečteno: 254 | Diskuse

Další články z rubriky Politická aréna - pro politiky

Jiří Paroubek

Ruský prezident vyhrál volby na celé čáře

Když jsem se vcelku povrchně v pátek a v sobotu díval na zpravodajství České televize, celkem mě to pobavilo. Ruským volbám se v ČT věnovali po svém - způsobem, který je pro ně obvyklý.

18.3.2024 v 15:04 | Karma článku: 30.61 | Přečteno: 804 | Diskuse

Jan Bartošek

Ruská volební ztuhlost

Člověk nemusí být ani politolog, ani nijak intenzivně sledovat dění v Rusku, aby odtušil, co se tam aktuálně děje a jak to v blízké budoucnosti, resp. dnes po uzavření volebních místností, dopadne.

17.3.2024 v 14:40 | Karma článku: 14.85 | Přečteno: 280 | Diskuse

Bernard Habenicht

Stádo splašených guvernantek II a spol.

Konečně dostala inflace na frak... .Revoluce na Slovensku ... Evropo, chceš zastavit vraždění na Ukrajině? Ano? Nezbývá tedy než plán C!... Alláh Vám pomůže... Lobbista polských nákupních středisek vysvětluje...

17.3.2024 v 11:53 | Karma článku: 7.12 | Přečteno: 114 | Diskuse

Daniela Kovářová

Anticikanismus jako nová politická korektnost

Národy mluví různými jazyky. Pro leckoho je to možná novinka, ale platí to už od dob Babylónské věže. A různé jazyky překvapivě používají pro různé významy různá slova.

17.3.2024 v 10:05 | Karma článku: 36.86 | Přečteno: 835 | Diskuse

Daniela Kovářová

Vše škodlivé pro naše děti

Alkohol, heroin, tabák, kokain, HHC a mnohé další nezdravosti před dětmi zamykáme a trestáme každého dospělého, který je prodává nebo dává dětem.

16.3.2024 v 9:37 | Karma článku: 27.03 | Přečteno: 520 | Diskuse
Počet článků 678 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 4404

Tomáš Zdechovský (1979) - optimista i snílek, kterému nikdy nebylo lhostejno dění kolem sebe. Rád mění vize v realitu a realitu ve vizi. Miluje filmy Forrest Gump, Up in the air, Vrtěti psem a Thank you for smoking, Iluzionista, skupiny The Cranberries, Jelen a U2 a lidi, kteří umí říci své názory. Nezná slova "to nejde" a "to se nikdy nenaučím".

Od roku 2014 poslanec Evropského parlamentu a člen předsednictva KDU-ČSL, členem prestižního Výboru pro zahraniční věci (AFET) a Výboru pro zaměstnanost a sociální věci (EMPL), předseda parlamentní delegace pro státy Střední Asie.

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...